Bert Groothand, directeur Platform Content, trapt af in een serie blogs over contentmarketing naar aanleiding van de special contentmarketing in Tijdschrift voor Marketing onder gasthoofdredacteurschap van Aart Lensink (LVB Networks).
Toegegeven, contentmarketing is een breed begrip. Je kunt er alle kanten mee op. Of beter gezegd, je kunt uit het hele communicatiepalet één onderdeel pakken en vervolgens roepen dat je aan contentmarketing doet. En dan daar ook meteen maar aan toevoegen dat 'het allemaal oude wijn in nieuwe zakken is'.
Weg naar Rome
Eén van die 'nieuwe' onderdelen is 'storytelling'. We hebben zelfs tegenwoordig een heuse hoogleraar storytelling. Als je een aantal zelfbenoemde goeroes mag geloven is dát de oplossing voor ieder communicatieprobleem. Zo oud als de weg naar Rome, maar natuurlijk is het in de ogen van die goeroes wel zo ongeveer dé essentie van contentmarketing. En omdat storytelling al heel oud is, is contentmarketing dus ook niets nieuws. Tja, zo is er altijd een manier om je eigen gelijk te be(drog)redeneren.
Kinderlijk
Eigenlijk is het vrij kinderlijk: met een afgekloven begrippen als 'storytelling' kun je iedere potentiële klant inpakken. Simpelweg de heilige graal van communicatie. Lekker overzichtelijk ook, als je er maar een verhaaltje van maakt dan smelt de potentiële klant meteen tot een vorm van vleesgeworden merkloyaliteit...
Michelin-gidsen
Natuurlijk zijn verhalen leuk, natuurlijk blijven ze langer hangen bij de ontvangers dan zendergerichte boodschappen. Maar contentmarketing is meer, veel meer. 'Niets nieuws onder de zon', roepen de zogenaamde kenners. De Michelin-gidsen worden dan altijd aangevoerd als verwoestend duidelijk voorbeeld dat begin vorige eeuw al aan contentmarketing werd gedaan. Het was een randje van een nieuwe communicatie-invulling, niet meer en niet minder...
Met de huidige mogelijkheden zouden de Franse bandenmakers heel wat meer toepassingen hebben bedacht.
Moderne manier
Het mooie van het inzetten van die moderne manier van commerciële communicatie is juist dat het zoveel méér is dan het vertellen van een verhaaltje. Dat verhaaltje kán worden ingezet bij contentmarketing, maar daarmee is het niet hetzelfde als contentmarketing. Dat is op het juiste moment de juiste informatie verstrekken, met de potentiële klant in gesprek gaan. Je doelgroep voorzien van kwalitatief goede (achtergrond)informatie. Om op die manier een relatie aan te gaan.
Prachtig als mensen oude technieken omarmen, en ze daarna omdopen tot contentmarketing en vervolgens in hun eigen redenering vol trots roepen dat het 'allemaal oude wijn in nieuwe zakken is...' Maar dát blijft wel een onzinverhaal.
Lees in meer in het dossier contentmarketing
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!