Starbucks: te veel coffeeshops breken het merk af

Wereldwijde expansie heeft ertoe geleid dat consumenten de kwaliteit van Starbuckskoffie zijn vergeten.

Starbucks heeft inmiddels 25.000 koffiezaken over de hele wereld, met als gevolg dat consumenten het merk niet meer associëren met kwaliteitskoffie. Starbucks legt nu de nadruk op Starbucks Reserve shops.

Zo beweerde de CFO van het bedrijf, Scott Maw, tijdens de UBS Global Consumer and Retail Conference, vorige week. 

Starbucks claimde ooit die tweede, prettige huiskamer te zijn waar je goede koffie kon drinken. Maar met de komst van de vele lokale koffieshops zijn die merkwaarden eigenlijk niet meer bekend bij het grote publiek.

Het bedrijf hoopt met zijn Starbucks Reserve brand weer de weg terug te vinden. In de Reserve-zaken worden exotischere koffiesoorten geserveerd en wordt er aan tafel bediend. De eerste Europese zaak ging twee jaar geleden open in Londen. Ook in Amsterdam, op het Rembrandtplein, is er een Reserve-zaak te vinden.

Maw: ‘Met de vele zaken wereldwijd is het makkelijk om te vergeten dat we nog steeds koffie zelf roosteren en de beste kwaliteit schenken. Consumenten zien echter dat niet omdat we overal te vinden zijn. Dus moeten we hen hieraan herinneren, met ons Reserve-merk.’ 

App
Starbucks lanceerde in 2015 ook een app waarmee klanten hun koffie vooraf kunnen bestellen en daardoor minder lang in de rij te hoeven wachten. Eerst in de VS, en sinds een jaar ook in Groot-Brittannië. Volgens Maw zorgt het loyaltyprogramma, met name het gamification-onderdeel Star Dash, voor veel meer terugkerende bezoekers. 

Het merk maakt daarnaast gebruik van big data en personalisatie om bestaande klanten per bezoek 'meer te laten uitgeven'. Zo krijgen Amerikaanse klanten al ‘suggesties’ in hun app voorgeschoteld.

Bron: Marketing Week

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie