Premium

Starbucks begint een koffiebezorgdienst

E-commerce met steroïden, noemt ceo Howard Schultz het.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bezorgdienst start in december in Portland, Oregon en zal in 2015 in negen maanden tijd worden uitgerold in verschillende Amerikaanse steden.

Veel duidelijkheid omtrent deze nieuwe dienst heeft Starbucks nog niet gegeven, waardoor Amerikaanse media speculeren wat er allemaal zou kunnen gebeuren.

Duidelijk is dat het via de app zal gaan.

Mobiele strategie

Het is een volgende stap in de mobiele strategie van Starbucks. Starbucks gebruikt de app om de customer loyalty te vergroten. 

Zo begon het merk eerder al met mobiel betalen (15 procent van de betalingen gaat inmiddels al via de mobiel) en de optie om via de app koffie te bestellen, .

Opties bij de bezorgdienst zijn natuurlijk herhaalde bestellingen, zo dat je elke dag je kop koffie aan je bureau kunt drinken.

Het proces leent zich ook goed voor het loyaltyprogramma van Starbucks. Zoals het sparen van coupons voor gratis bezorging.

Maar ook de mogelijkheid jaarlijks/maandelijks een bedrag voor de bezorging te betalen, zou iets aan de service kunnen toevoegen, speculeert  

Logistieke uitdaging

Het kan een grote logistieke uitdaging worden, de koffie moet natuurlijk wel warm (heet!) bezorgd worden.

Wellicht heel wat gepuzzel: hoe de bezorggebieden in kaart brengen en hoe app-gebruikers te stimuleren de koffie via de dichtstbijzijnde winkel te bestellen?

Ook is het nog niet duidelijk wie de koffie gaat bezorgen. Gaat Starbucks een dienst inhuren, gaan de barista’s zelf de straat op?

vermoedt dat Starbucks nu pas met het bezorgmodel op de proppen komt, omdat het ‘crowdsourcing labor model’ nu wordt gebruikt, met voorbeelden als Uber en

Maar de vraag is Starbucks überhaupt aan zo&;n model denkt, of dat het het bezorgen zelf gaat doen.

Third place

En hoe zit het met de beleving waar Starbucks in zijn winkels voor staat?

Bezorging van koffie doorbreekt de band die Starbucks heeft met de consumenten via het ">Third Place-concept (een derde plek waar mensen zich thuis voelen, naast thuis en werk). Koffie geleverd op je werkplek biedt natuurlijk een andere ervaring. 

Maar, zo geeft horeca-expert Christopher Muller in  aan, internet zorgt nu eenmaal minder voor ‘retail foot traffic’, dus het is het proberen waard voor Starbucks. 

Schultz zei ook bij de bekendmaking van de derdekwartaalcijfers: ‘Er is een verandering gaande in consumentengedrag. Minder mensen bezoeken winkelcentra en “Main Street”, wat een grote impact heeft op retailers. Steeds meer mensen kopen online.’  

Maar de bodemprijs voor koffiebezorging moet wel minimaal 15 dollar zijn, schat Muller.

Het zou ook kunnen dat het niet zozeer een bezorgdienst wordt, maar meer catering-achtig, denkt horeca-consultant Bob Goldin. ‘Ik verbaas mij over niets, maar het bezorgen van een muffin met een frappuccino voor zeven dollar lijkt mij economisch niet erg werkbaar.’

Goldin denkt meer aan een startprijs van 25 dollar om het concept rendabel te krijgen.

Starbucks opende in het fiscale jaar 2014 1.599 wnkels wereldwijd en heeft nu 21.366 winkels in 65 landen.

Foto&;s Flickr (Global X & theilr)

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie