De sponsors van de Tour de France hebben het zwaar. Heb maar eens het lef om in te stappen in een sport die vol zit met rottigheid. Hoewel heel de wereld het horlogemerk Festina kent sinds een dopingaffaire, willen weinig bedrijven geassocieerd worden met doping.
Gokbureau PMU is ondanks alle hectiek al jaren een trouwe sponsor. Al tijden kennen we de 'zaaihandjes' die ze uitdelen in start -en finishplaatsen. Het probleem is alleen dat die zwaaihandjes scherpe randjes hebben. En als er dus een supporter heel ver over het hek de sprinters een handje wil helpen kan het misgaan. Het gevolg; Gele Trui-dragen Thor Hushovd komt zwaar bloedend over de streep. Het zal wel een flinke discussies opleveren in Frankrijk. Met de sponsor als Zwarte Piet. Zoals zo vaak.
Hoewel deze actie een Fransman in het geel helpt, zal de Franse organisatie waarschijnlijk streng toe gaan zien op het gebruik van het zwaaihandje. De sponsor heeft het vast weer gedaan. Als er bij grote sporttoernooien iets misgaat, heeft de sponsor het gedaan. Verslaggevers en journalisten als Ten Napel, Van Gelder, Borst, Verkammen, Smeets, Derksen en Jappel vinden het heerlijk om af te geven op sponsors. "Schande", "Ze maken de sport kapot", "Idioot"; sponsors die hun branche of sport mede groot hebben gemaakt worden vaak belachelijk gemaakt door de heren. Sponsors die ervoor gezorgd hebben dat zij tonnen per jaar verdienen. Maarja, het zal wel hun taak zijn als 'onafhankelijk' en 'kritisch' journalist.
Veel sportliefhebbers bestrijden het, maar het is echt zo: sport kan niet (meer) zonder sponsors. Maar sponsors kunnen ook niet zonder de sport, I know. Daar waar het belang van de sport het onderspit delft is er iets mis. Het blijft een van de spannendste vraagstukken van de sportsponsoring; waar is het belang van de sponsor teveel in strijd met het belang van de sport? Het is dus essentieel dat elke sponsordeal een win-win-win-situatie is. Win voor de sport, win voor de kijker en win voor de sponsor. En inderdaad, er zijn helaas nog sponsors die alleen voor die laatste win kiezen.
Maar laten we in godsnaam ophouden met het consequent aanpakken van die bedrijven die het mogelijk maken dat iedereen in de sportbusiness hun werk kan doen. Van sporters, bonden, adverteerders, TV-zenders tot aan de commentatoren en bladenmakers toe. Want beste heren Smeets, Verkammen en Van Gelder*, zonder die sponsors staan jullie morgen op straat.
* Zomaar drie willekeurige sportjournalisten die graag klagen op sponsors maar intussen wel met hun snabbels en boeken de deur platlopen bij diezelfde bedrijven...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!