Wat maakt een creatief succesvol? Centrale thema in deze nieuwe serie is wat talenten en leiders in de reclamewereld beweegt om succesvol te zijn in hun werk, maar vooral ook hoe zij de ontspanning zoeken om zich ook lekker te kunnen bewegen in hun werk.
We trappen af met Rita Kuçinskaite, senior creative bij Dept. Rita wordt blij van het omvormen van creatieve plannen naar concrete ontwerpen en ontspant van luchtacrobatiek en horrorverhalen.
‘Mijn guilty pleasure waar ik me overigens helemaal niet schuldig over voel, is mijn nieuwsgierigheid naar donkere thema’s zoals moord, psychopathie en alles wat met het horrorgenre te maken heeft. Dit komt door de stoornis slaapverlamming die ik vroeger had. Dit betekende dat soms mijn spieren, vlak voor het in slaap vallen, verlamde en ik nachtmerries kreeg, enge beelden zag terwijl ik wakker was. Hierdoor raakte ik op een vreemde manier gewend aan en werd zelfs rustig van enge beelden en het angstgevoel. Nu vind ik het fijn om mezelf op te sluiten met true crime podcasts op mijn oren. Helpt me ook om ideeën die in mijn hoofd zitten, verder uit te werken.’
‘Zeker. Ik zit op aerial silk, luchtacrobatiek in een doek. Ik besloot dit te gaan beoefenen omdat ik echt iets voor mezelf wilde doen. Het moest iets geks, actiefs en expressiefs zijn. Aerial silk bleek precies de sport die ik nodig had. Naast dat het mij sterker en flexibeler maakt, is het ook leuk om in de doek op de muziek te bewegen als een dans in de lucht. Dat geeft mij ook een sterk gevoel. Oh ja, ik heb nog een guilty pleasure; ik speel graag spelletjes op de PlayStation 4, dat werkt ook erg ontspannend.’
‘Zeker. Ik vind het leuk om met creatieven te werken omdat zij allemaal hetzelfde doel hebben – iets interessants en aantrekkelijks creëren. Soms vind ik het lastig om iets te maken voor een klant of product dat niet helemaal het ‘echte verhaal’ vertelt.
Zo is het ook met mensen. De meesten van ons, hebben toch een bepaald beeld hoog te houden. Daar doorheen prikken vind ik interessant. Vroeger, luisterde ik naar rockmuziek en naar rapmuziek, muziek. Maar als niemand thuis was, danste is heel fanatiek op de meisjesachtige popmuziek als die van Britney Spears. Ik liet dus ook niet zien, wat ik eigenlijk leuk vond. Ik had een image op te houden. Nu zou ik dat niet meer doen. We zouden niet zo bezig moeten zijn met het ophouden van een image, maar gewoon met jezelf zijn.’
‘Nu wel. Ik heb nu weer vertrouwen in wat ik doe. Mijn zelfvertrouwen was ik kwijtgeraakt in mijn vorige baan bij een conservatief reclamebureau waar ze niet gediend waren van mijn progressieve ideeën en waar de ego’s groot waren. Nu werk ik fijn samen met mensen die graag willen dat ik succes behaal en waar ik de kans krijg me bezig te houden met thema’s als: racisme, seksisme en homofobie. Tuurlijk, de reclame-industrie is nog steeds niet perfect, en er is nog veel werk aan de winkel om die meer divers te krijgen.’
Deze productie kwam tot stand in samenwerking met studiostudio.film - creative content production