Bij elektrisch rijden denken de meeste mensen direct aan Tesla, maar het Franse Renault is – in nauwe samenwerking met Japanse branchegenoten Nissan en Mitsubishi – de grootste verkoper van elektrische auto's ter wereld. Die voorsprong willen de Fransen vasthouden en dat doen ze door meer auto's die op stroom rijden te introduceren. Het concern wil de komende jaren twaalf elektrisch aangedreven auto's uitbrengen, waarvan acht volledig elektrisch. Tegelijkertijd met deze aankondiging laat Renault weten zijn winstprognoses voor de periode tot 2022 te verhogen.
Bedreiging
De positie van de samenwerkende autofabrikanten wordt nu bedreigd vanuit verschillende kanten, met name door Tesla. Dat bedrijf is begonnen met de introductie van de goedkopere Model 3, waarmee het dichter bij het prijssegment van Renaults en Nissans elektrische auto's, de Zoe (beeld bovenaan dit artikel) en de Leaf, zit.
VW
Ook andere fabrikanten, zoals Volkswagen azen op de troon van Renault. Het door het dieselschandaal gebutste Volkswagen steekt de komende jaren 20 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische auto's voor de massa.
Aziatische markt
Volgens Renault is er vooral veel te winnen in China, waar wordt samengewerkt met autobouwer Dongfeng. Ook India en Zuidoost-Azië zijn groeimarkten. Renault-partners Nissan en Mitsubishi komen later deze maand met details over hun strategie naar buiten.
70 miljard
Renault verwacht nu dat de jaaromzet tot 2022 uitkomt boven het eerdere doel van 70 miljard euro. De winstmarge loopt tot dat jaar op tot boven de eerder verwachte 7 procent van de opbrengsten.
Bron: ANP
Beeld: www.renault.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!