De Adformatie100 is de lijst van mensen uit het marketing-, communicatie,- en mediavak die het afgelopen jaar het verschil hebben gemaakt. Opmerkelijk is dat vrouwen op veel hogere plaatsen staan dan in de 2017-editie. In de top drie staan twee vrouwen, vorig jaar was dat er een. Hans Brouwer van MassiveMusic en de A’DAM Toren voerde toen de lijst aan, en Antoinette Hoes (destijds Wunderman Worldwide, nu DDB Duitsland) en Victor Knaap (MediaMonks) waren nummers 2 en 3. Er is dit jaar ook een nieuwe nummer 1.
De gestage opmars van vrouwen in de Adformatie100 weerspiegelt de belangrijke tendens dat vrouwen een grotere rol spelen in het vak en bovendien beter zichtbaar zijn – de lijst wordt immers vastgesteld door vakgenoten. In 2017 stonden er 30 vrouwen in de lijst, in 2016 25, in 2015 twintig en in 2013 waren het er zeven.
Een tweede in het oog springende vaktrend – en daarmee ook in de Adformatie100 - is de groeiende rol van betekenisvolle marketing oftewel social purpose- of pro-social marketing. De derde belangrijke trend in het vak laat zich samenvatten met de drie woorden digital, tech en data en de vierde is de blijvende impact van entertainment.
En dan is er nog een opmerkelijke ontwikkeling: de opmars van avontuurlijke en lef hebbende marketeers die een duidelijk persoonlijk stempel drukken op hun merk en organisatie.
De Adformatie100 wordt tijdens Koffiedik Kijken, het nieuwjaarsevent van IAA en Adformatie, bekendgemaakt. De volledige lijst verschijnt tevens in Adformatie #1.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!