PwC: Mediabestedingen verder gedaald

De bestedingen in de Nederlandse entertainment- en mediasector zijn vorig jaar met 0,5 procent gedaald. Dat is vooral een gevolg van dalende advertentieopbrengsten. Internetadverteren blijft weliswaar groeien, maar de groei compenseert niet de dalende advertentie-inkomsten op andere platformen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de jaarlijkse Nederlandse Entertainment & Media Outlook die vandaag door PwC is gepubliceerd. Voor dit jaar voorziet PwC weer een lichte groei van 1,3 procent, maar bijna alle segmenten in de sector staan onder druk, vooral uitgevers van kranten en tijdschriften.

De totale bestedingen in de Nederlandse entertainment & mediasector bedroegen vorig jaar 14,4 miljard euro. De bestedingen zullen naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 2,6 procent groeien naar 16,4 miljard euro in 2017. Dit bedrag is een optelsom van consumentenuitgaven en bestedingen aan advertenties. De advertentiemarkt daalde in 2012 met 2,3 procent.

De cijfers laten volgens PwC de economische realiteit van vandaag de dag zien.

De advertentiemarkt zal dit jaar met 0,7 procent verder krimpen. PwC verwacht dat in 2014 een lichte groei zal plaatsvinden.

Internetadverteren blijft groeien, maar de groei compenseert niet de advertentie-inkomsten die papieren kranten, tijdschriften, radio en televisie hebben verloren. Kranten (-9 procent), tijdschriften (-6,4 procent), televisie (-5,9 procent) en radio (-4,7 procent) verloren vorig jaar de meeste advertentie-inkomsten.

De gamesindustrie (28,9 procent) en de internetsector (8,4 procent) hun inkomsten uit advertenties juist stijgen.

In 2017 zullen de bestedingen aan internetadvertenties al 43 procent van de totale advertentiemarkt bedragen. Nu is dat een derde. PwC verwacht dat het omslagpunt (meer op internet geadverteerd dan op andere platformen) nog voor 2020 komt. Een andere verwachting is dat grote wereldwijde merken de advertentiebudgetten naar opkomende economieën, zoals China en Rusland verschuiven, ten koste van onder andere Nederlandse glossy magazines.

Volgens PwC geven consumenten nog wel in groeiende mate geld aan internettoegang. De bestedingen aan internettoegang stijgen gemiddeld jaarlijks met 8,3 procent van 3, 5 miljard euro in 2012 naar 5,2 miljard in 2017.

Vooral de bestedingen aan mobiele internettoegang stijgen de komende vijf jaar sterk, gemiddeld jaarlijks met 17 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie