Publieke Omroep 2010

Het debat vandaag in de kamer over de publieke omroep zal waarschijnlijk gaan over geld en macht, en het al dan niet opheffen van de NPS. Het is interessanter te bedenken hoe een publieke omroep eruit zal zien over een jaar of vijf. Wordt het een omroep van het publiek of voor het publiek?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Belangrijke invloeden die de aanblik gaan bepalen zijn 'converging usage', 'on-demand', 'option overload' en 'opinion centred publishing'. De publieke omroep heeft sterke troeven in handen een betekenis te kunnen hebben in het veranderend medialandschap.

Triple play, converging media, het draait allemaal om converging usage. Het medium-dienst paradigma verdwijnt. We gebruiken verschillende media door elkaar, uitgaande van het moment.
Samen met het ontstaan van een on demand maatschappij - waar de consument gewend raakt zelf het aanbod samen te stellen - veranderen de behoeften bij gebruik van tv en netten.

Voor het opzoeken van een gemiste uitzending kun je al goed terecht, en . Maar met DVD-recorders met timeshift, digitale tv-kanalen en is ook het live-aanbod manipuleerbaar.

De identiteit van de programma's wordt daarmee belangrijker dan ooit. De 'publieke omroep' wordt de toegang tot een database met programma's waarmee je een tv-avond zelf kunt samenstellen, of je kunt laten verrassen door het toeval van de of het advies van een professional (een avondje Avro).

De stap is klein dat het publiek ook actief gaat publiceren. Interessante experimenten vinden al plaats, bijvoorbeeld op het . Een eerste stap tot een FlickrTV waar de netten vervangen.

Daarbij wordt opinion centred publishing gemeengoed. Meningen zijn belangrijker dan feiten. Veel meningen samen moeten de waarheid brengen. Zie alle weblogs, maar ook NSE en Boulevard zijn de voorbeelden. De verzuiling van de publieke omroep wordt zo nog een zegen.

De Publieke Omroep anno 2010 zal dus eerder pluriformer zijn dan gecentraliseerd. Elke omroep zijn eigen digitale kanaal, elk programma gemaakt met een mening. De 'netten' zijn de tvlogs van wisselende aansprekende personen die hun selectie voorschotelen aan de coach potato.

De gaan uit van een centraal ingericht omroepmodel met minder inbreng van de omroepen. Juist nu zijn de opinies de drager van communicatie zijn moet je pluriformiteit koesteren. Maar wel op een eigentijdse wijze.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie