Slechts één op de 6000 wetenschappelijke uitvindingen mondt uit in een levensvatbaar nieuw product. Bedrijven hebben er dus belang bij om hun R&D-inspanningen te verbreden, en de prijsvraag is daar een goed instrument voor. De essentie is dat je op een relatief goedkope manier externe resources inschakelt en input krijgt in de vorm van denkvermogen, creativiteit en ideeën. Bijkomend voordeel: je kunt profiteren van onconventionele benaderingen van buitenstaanders - iets waar in-house-researchers, vaak verstrikt in de beperkingen van hun eigen discipline, soms minder sterk in zijn. Prijsvragen kunnen bovendien een interessant personeelswervingsinstrument zijn: wie weet kom je in contact met talenten.
Er zitten een paar juridische haken en ogen aan prijsvragen. Goede juridische voorbereiding is dan ook een must. Een paar adviezen voor bedrijven die een prijsvraag willen opzetten:
<#BULLET> Maak duidelijk dat het bedrijf het volledige rechten op het intellectuele eigendom in handen krijgt van alle inzendingen.
<#BULLET> Laat elke prijsvraagdeelnemer verklaren dat hij het intellectueel eigendom van zijn inzending bezit en alle rechten erop overdraagt aan het bedrijf.
<#BULLET> Maak duidelijk dat vragen over de prijsvraagregels of -doelstellingen alleen schriftelijk kunnen worden ingediend.
<#BULLET> Laat de deelnemers een verklaring ondertekenen waarin staat dat ze de spelregels kennen en daarmee akkoord gaan.
<#BULLET> Laat de deelnemers weten dat de beslissing van de jury definitief is.
<#FONT SIZE=1>(across the board, maart 2000)<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!