Een jonge vrouw vraagt een oud-klasgenote in een emotionele ontmoeting om vergeving, omdat zij haar in haar jeugd jarenlang heeft gepest. Een meisje dat haar moeder op het hart drukt om voor één dag afstand te doen van haar telefoon, omdat zij wat aandacht wil van haar moeder. Deze en andere verhalen van echte mensen staan centraal in een nieuwe campagne waarin Pickwick mensen wil aanmoedigen de tijd voor elkaar te nemen om die ene vraag te stellen die hen écht aan het hart gaat. Dat kunnen zij doen door een persoonlijk Tea Topic te maken voor iemand om wie zij geven.
Neem de tijd
Vandaag geeft Pickwick het startsein voor de nieuwe campagne ‘Neem de tijd’. Het theemerk wil mensen inspireren om de tijd te nemen voor grote en kleine vragen die het waard zijn om gesteld te worden. 'Een goed gesprek begint vaak met een kop thee. Tijdens dit theemoment kan je de tijd nemen en dingen bespreken, bijvoorbeeld met een vraag die een glimlach op iemands gezicht kan toveren of met een vraag die al een tijdje in de lucht hangt', zegt Ellen van der Linde, marketingmanager tea bij Jacobs Douwe Egberts Nederland. 'De campagne brengt in beeld met welke vragen mensen kunnen rondlopen. Zoals het ontroerende verhaal van een meisje dat haar moeder durft te vragen of zij haar mobiel opzij wil leggen, zodat zij wat meer oprechte aandacht kan krijgen. Wij bieden iedereen de mogelijkheid om persoonlijke vragen op een hele bijzondere manier met elkaar te delen.'
'Disruptief voor een theemerk'
TBWA\Neboko ontwikkelde drie korte documentaires. Hierin worden ‘echte’ mensen gefilmd, geen acteurs, als zij iemand uitnodigen voor een kop thee om een vraag te stellen die belangrijk voor ze is. De genodigde mensen weten van tevoren niet waarom zij zijn gevraagd wat moet leiden tot mooie, emotionele momenten en laat zien wat de tijd nemen voor elkaar doet.
Chief creative director Darre van Dijk van TBWA\Neboko zegt over de campagne: 'Het is een bijzondere campagne, zeker vanuit het merk Pickwick. Iedereen heeft het nu over storytelling, maar dat vind je in de reclame nog niet zo heel veel terug. Pickwick is vorig jaar begonnen met Tea Topics. Vanuit daar zijn we doorgegaan. We wilden het veel relevanter maken, met vragen die er echt toe doen. Het zijn conversation starters, maar je kan het heel persoonlijk maken. Daaruit zijn drie documentaires voorgekomen, die in verkorte versie in de reclameblokken op tv komen.'
Bij thee kom je tot een heel mooi inzicht, gaat hij verder. 'Thee is te heet om meteen op te drinken. Daar moet je even rustig voor gaan zitten en het is het ideale moment om een gesprek te hebben. Dat gegeven hebben we gebruikt in deze campagne. Voor een theemerk is dit behoorlijk disruptief.’
Van Dijk vindt dat er meer van dergelijke reclame moet komen. ‘We zijn in ons vak constant bezig met het merk en reclame met humor moet zeker blijven, maar laten we nou vooral zorgen dat reclame boeiend is.'
Credits Pickwick ‘Neem de tijd’ campagne 2016
Verantwoordelijk bij Pickwick: Mariken Kimmels, Ellen van der Linde, Elianette Prakken
Bureau: TBWA\Neboko
Productie maatschappij: hazazaH
Regisseur: Victor Vroegindeweij
DOP: Nanko Goetink
Offline: Govert Janse
Online: Captcha!
Music composer: Jorrit Kleijnen
Sound: Goodsounds
PR bureau: NewsLab