De markt groeit te hard en is te lucratief om links te laten liggen.
En dus stapt Philips ook in de snelgroeiende markt voor draagbare navigatiesystemen voor in de auto.
Het elektronicaconcern brengt in september zijn eerste model op de markt, een maand later volgen er twee. Dat heeft de onderneming vandaag laten weten.
Philips volgt daarmee concurrent Sony, die dit jaar zijn eerste modellen introduceerde in reactie op de populariteit van de apparaten van TomTom en Garmin. Het Amsterdamse TomTom heeft in Europa meer dan de helft van de markt in handen.
Philips brengt zijn apparaten vooralsnog alleen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland op de markt. Dit is een bewuste keuze, zo zei een woordvoerster van het concern. 'We willen kijken hoe het loopt.'
De markt voor autonavigatie dreigt overspoeld te worden door aanbieders. Naast TomTom, Garmin en Sony hebben grote bedrijven als LG en Hewlett-Packard eigen navigatiesystemen.
Samsung heeft er ook plannen voor. Daarnaast zijn er minder bekende namen actief, zoals NavMan, Magellan en Mio. Volgens TomTom staat de markt nog in de kinderschoenen. Bestuursvoorzitter Harold Goddijn zei in februari dat nog maar 13 procent van de Europese auto's een navigatiesysteem aan boord heeft.
De apparaten van Philips gaan tussen de 399 en 599 euro kosten.
De kaarten worden geleverd door Navteq, een voormalig dochterbedrijf van Philips. Het concern zegt zich van concurrenten te onderscheiden door een plat en licht apparaat aan te bieden. De woordvoerster wilde niets zeggen over de verwachtingen van Philips.
Philips was in het verleden overigens al actief met autonavigatiesystemen.
Het concern deed toen niet rechtstreeks zaken met consumenten, maar met autofabrikanten, die de systemen in dashboards inbouwden. In 1999 werden de activiteiten verkocht aan Siemens.
Philips beschouwt navigatiesystemen nu als een goede aanvulling op zijn andere elektronicaproducten voor consumenten. De verwachting is dat de apparaten in de toekomst steeds meer functies krijgen. Vele systemen hebben tegenwoordig bijvoorbeeld de mogelijkheid om digitale muziekbestanden af te spelen.
De vraag is of Philips met zijn merk een andere groep aanspreekt als TomTom. Speculatief: TomTom voor de m/v tot 45 en Philips voor de ouderen?
TomTom is de afgelopen jaren hard gegroeid doordat het een gemakkelijk te bedienen apparaat op de markt wist te brengen, dat bovendien fraai was vormgegeven. Philips zit met zijn Sense & Simplicity-campagne in feite op dezelfde positionering.
De omzet van TomTom steeg van 8 miljoen euro in 2002 naar 720 miljoen euro vorig jaar. Dit jaar wordt gerekend op 1,1 miljard tot 1,3 miljard euro.
'Een marktaandeel van 50 procent of meer is voor TomTom niet vol te houden', aldus SNS-analist Martijn den Drijver tegen het ANP. 'We zagen dit al eerder in de markt voor mobiele telefoons en pda's.'
bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!