Premium

Organische groei SBS ondanks moeilijke reclamemarkt

Sanoma meldt wisselende resultaten, Media BeNe presteert redelijk goed in een moeilijke markt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt Sanoma zojuist bij bekendmaking van de cijfers van het eerste kwartaal.

SBS Broadcasting had qua inkomsten uit tv-reclame een moeilijk eerste kwartaal met minder omzet. Topman Harri-Pekka Kaukonen spreekt van een volatiele tv-reclamemarkt. Ook het kijkaandeel van SBS Broadcasting stond onder druk. Ondanks dat wist SBS toch organisch te groeien.

Bij Sanoma in Nederland en België werpt volgens Kaukonen de focus op titelniveau in de magazinetak zijn vruchten af. &;Verschillende magazinetitels vertoonden groei in het eerste jwartaal. Ook werd de negatieve trend in distributie gekeerd door nieuwe klanten aan te trekken.&;

Het overall rendement bij Media NeBe - vorig jaar werden de Nederlandse en Belgische tak samengevoegd - was vergelijkbaar met het eerste kwartaal 2014 (voor desinvesteringen en acquisities).

Sanoma-concern
De netto-omzet van het gehele concern daalde naar 380,1 miljoen (was 4328,3 miljoen). Aangepast voor veranderingen in de groepsstructuur was de daling 3,8 procent. Operationaal komt het Finse concern - gecorrigeerd voor eenmalige posten - uit op -19,9 miljoen euro. Dat is meer dan een jaar eerder toen het verlies 4 miljoen was. Kaukonen spreekt van wisselende resultaten. Zowel Media BeNe, de Finse tak als Learning komen organisch uit op een negatieve organische groei. Bij BeNe is dat -1,6 tegen 2,7 vorig jaar.

Kaukonen verwacht dat in 2015 de netto-omzet rond hetzelfde niveau als vorig jaar uitkomt: -3,7 procent. De operationele winst zal wel boven het niveau van 2014 uitkomen. &;In 2016 zal er weer organische groei zijn.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie