Dit concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een donderdag gepubliceerd rapport over de digitalisering van het mediagebruik. Desalniettemin zijn de veranderingen over een periode van vijf tot tien jaar ingrijpend. In 2015 is breedbandinternet gemeengoed en zullen mobiele telefoons met internettoegang gewone mobieltjes nagenoeg volledig hebben vervangen, voorspellen de onderzoekers.
Nieuwe media zijn vooral populair bij jongeren en hoogopgeleiden, terwijl oudere generaties vasthouden aan traditionele media als televisie, radio en dagbladen. Laagopgeleiden zitten minder lang op internet en gebruiken het voor minder verschillende toepassingen dan hoogopgeleiden.
De digitale voorhoede blijft ook de oude media trouw, omdat ze diverse media intensief combineren. Zo lezen ze vaker boeken en blijven ze tevens de papieren dag- en weekbladen lezen, al doen ze dat in combinatie met de bijbehorende websites. Van de voorlopers, die vaak de nieuwe media gebruiken, leest bijvoorbeeld 48 procent ook een papieren krant.
Alleen de jongste voorlopers halen hun nieuws voornamelijk van (mobiel) internet en gebruiken nauwelijks oude nieuwsmedia als kranten en opiniebladen. ,,Jongeren geven veel meer dan ouderen de voorkeur aan de digitale verschijningsvormen van de klassieke massamedia. Zij lezen vaker online informatie en kijken meer naar nieuwsrubrieken langs de digitale weg (internet en mobiele telefoon) dan ouderen’’, concluderen de onderzoekers van het SCP.
Het rapport concludeert dat, wat betreft online kranten lezen, ons land zich bevindt in de middenmoot van Europa, ondanks dat Nederland een koppositie heeft in de toegang tot breedband internet. In Nederland had 90 procent van de huishoudens in 2009 toegang tot internet.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!