Hoeveel mensen doen er mee aan prijsvraag waarvoor ze met hun gsm een code op een verpakking moeten scannen? Die vraag wilden we op Molblog beantwoorden door wekelijks verslag te doen van een actie van het bedrijf Coca-Cola, dat nu in Mexico 40 miljoen flesjes Sprite verspreidt, bedrukt met een shotcode van het Nederlandse bedrijf OP3. Doen mensen mee? Hoeveel, hoe vaak, waar, wanneer, wie, hoe lang?
Dat leek ons interessant, want deze actie is de eerste in zijn soort (grootschalig gebruik van Quick Respons-codes) buiten Japan, waar reeds dertig miljoen mensen mobiel scannen. In het Verre Oosten gebruiken veel adverteerders barcodes om met mobiele consumenten te communiceren, dus menig westers bedrijf kijkt met belangstelling toe of deze technologie ook elders aanslaat.
Maar nu dreigt de prik uit de fles te ontsnappen, want volgens Dennis Hettema van OP3 staat Coca-Cola niet toe dat er deelnamecijfers van deze actie gepubliceerd worden. We kunnen dus pas echt verslag doen als er een evaluatie gemaakt wordt na afloop van de actie. Dat kan nog wel even duren, want zoals Molblog-lezer Gosse van Marketize reeds opmerkte: de distributie van circa twee miljoen kratjes Sprite vergt in Mexico veel tijd. Meer dan de twee weken die OP3 eerder noemde. Dat wordt nog spannend voor Coca-Cola, want de reclamecampagne is deze week losgebarsten. Via de media roept het bedrijf zijn klanten op om shotcodes te scannen, terwijl menig frisdrankstalletje eerst nog de oude voorraad flesjes moet verkopen. Snelle technologie en een traag distributienetwerk, dat rijmt niet goed.
Toch is volgens Hettema uit de eerste respons af te leiden dat het fenomeen shotcode ook in Mexico belangstellenden verleidt tot gemiddeld vier scans; 4,243 om precies te zijn. "De drukste tijden zijn rond het middag- en avondeten, en wat me opvalt is dat het in het weekend rustiger is dan door-de-week." Inmiddels heeft ook de verantwoordelijke marketeer, Alberto Sanchez van Coca-Cola Mexico, iets verteld over de motieven achter de actie. De frisdrankfabrikant wil niet zozeer meer verkopen, als wel een link leggen met een generatie klanten (leeftijdsgroep 16-19) die meer tijd aan mobiele media besteden dan aan andere media. Coca-Cola Mexico hoopt erop dat meer dan een miljoen mensen meedoen aan de actie, waarvoor 45 miljoen (en dus geen veertig miljoen) flesjes bedrukt zijn. De doelgroep en het potentieel aantal deelnemers maakt de actie interessant voor Domino's, Blockbuster en Mexicaanse bioscoopondernemingen die prijzen ter beschikking stellen om ook in contact te komen met dezelfde doelgroep.
Op zichzelf legt dat een behoorlijk fundament onder het Quick Response-fenomeen in Mexico. Als Coca-Cola er in slaagt een miljoen Mexicaanse jongeren aan de shotcode te krijgen, onstaat er immers een userbase waar ook Blockbuster en de bioscopen van kunnen profiteren. Die vraag leggen we dan ook voor aan Joost van de Velde, bij CodiceKTC in Mexico verantwoordelijk voor de technologie achter deze actie. Is er potentieel voor een meer structurele follow-up? Is daar in voorzien? Wie zou daarbij het voortouw nemen: Coca-Cola, de promotion-partners of de shotcode service provider?
Operation Mexi'code heeft ondertussen ook de aandacht getrokken van vakgenoten en commentatoren in de internationale blogosphere. International Herald Tribune meent dat MobileTag uit Frankrijk en Shotcode uit Nederland favoriet zijn om marktaandeel op te bouwen buiten Japan en Zuid-Korea. Heather Paulson voorspelt in Reve News dat mobile scanning een belangrijke factor wordt in marketing onder mobiele consumenten, en ze ziet Shotcode als een amazing freak of technology. Volgens Gotomobile staat Amerika zelfs aan de vooravond van een code-oorlog. Heike Scholtz signaleert het fenomeen in het Duitse Mobile Marketing-vakblog. En in Zuid-Afrika heeft een enthousiaste blogster een shotcode in haar nek laten tatoueren. Deze Melissa moppert nu dat de scan naar een Spaanse site van Sprite leidt. Het begin van een shotcraze? Of gewoon een grappige scanscam...
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!