D66-Kamerlid Kees Verhoeven zegt dat tegen NU.nl. Verhoeven: ‘De NPO zegt over zichzelf dat zij van iedereen en voor iedereen is. Dan moet je geen drempels opwerpen en de kijker lastig vallen met steeds meer en langere reclames.’
Ster-directeur Arian Buurman zei eerder dit jaar in Adformatie dat haar organisatie meer ruimte moet krijgen voor reclame, zoals ook met staatssecretaris Sander Dekker is afgesproken. ‘Natuurlijk zijn wij in staat om de adverteerders een aantrekkelijke propositie te bieden, maar radio en tv is één, je hebt ook het digitale domein. Iedereen weet dat daar groei zit. Uiteraard zijn er regels voor, maar de Mediawet is eigenlijk vrij. Online is dus niet zo dichtgetimmerd dat we daar niet meer ruimte kunnen nemen. Denk aan relevante reclame, meer targeted, met medeweten van de kijker en gebruiker, waardoor dat aantrekkelijker wordt.’
Verhoeven wil vooral dat de wettelijke ruimte op televisie en radio beperkt wordt tot 8 procent van de zendtijd. Op internet moet de reclame wettelijk worden beperkt tot 30 seconden.
Donderdag debatteert de Tweede Kamer over de nieuwe Mediawet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!