De winstgevendheid (gecorrigeerd voor SBS verkoop) daalde ten opzichte van 2016 uitsluitend doordat in Nederland de pensioenregeling in 2016 gewijzigd is, wat toen tot een eenmalige bate leidde van zo’n 41 miljoen euro.
Na de verkoop van SBS op 19 juli 2017 heeft Sanoma onlangs de intentie bekend gemaakt om haar Belgische vrouwenmagazinetitels te verkopen. Daarmee wordt de grootschalige herziening van het portfolio van Sanoma Media in Nederland en België van de afgelopen jaren afgerond.
Sanoma had internationaa een 21 procent stijging van de operationele winst. Dat was in 2016 nog 150 miljoen. De ingezette kostenbesparingen dragen in grote mate bij aan deze stijging met name in Finland.
De financiële positie van Sanoma verbeterde hierdoor significant gedurende 2017. Door de goede operationele cash flow en de verkoop van SBS in Nederland daalde de schuld naar 392 miljoen (2016: 786) en de schuldenratio naar 1.7 in 2017 (2016: 3.3). Sanoma geeft voor 2018 aan dat de omzet iets onder 2017 zal uitkomen met een EBIT-marge van rond de 14 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!