Dat blijkt uit cijfers van Stichting DMS, kenniscentrum zakelijke beslissers in Nederland. Dat brengt voor het eerst een jaarlijkse update van het mediagebruik van beslissend Nederland.
DMS 2017 laat zien dat NU.nl van de nieuwsmediamerken net als in 2016 het grootste bereik heeft onder zakelijke beslissers: 64 procent (was 60 procent). De Telegraaf en AD volgen op de tweede en derde plaats.
Bij de radiozenders verslaat Radio 538 (ook marktleider in het NLO-luisteronderzoek) de andere zenders ruim. Qmusic en NPO Radio 1 staan op een gedeelde tweede plaats.
Alleen in de branche dienstverlening heeft NPO Radio 1 nog een groter weekbereik. De afstand tot de nummers 2-4 is best groot – meer dan 10 procent. Op deze posities vechten NPO Radio 1, Sky Radio en QMusic om de aandacht van de beslisser.
Verder blijkt onder meer dat zakelijke mediamerken zeer populair zijn onder grootzakelijke beslissers (60-70 procent meer bruto bereik dan in het MKB of de semi-overheid).
Alhoewel Facebook het grootste gemiddelde social bereik onder decision makers heeft, wordt het slechts marginaal voor zakelijke doeleinden gebruikt. LinkedIn is verreweg het meest gebruikte zakelijke social medium. YouTube is ook in deze doelgroep groter dan Twitter, Instagram en Google+, maar wordt eveneens amper zakelijk gebruikt. De grootste socialemediaplatformen met zakelijke context zijn dan ook LinkedIn en Twitter.
Decision Makers Survey 2017 is uitgevoerd in twee meetgolven, in april/mei 2016 en april/mei 2017. In totaal zijn 2805 zakelijke beslissers in kleine, middelgrote en grote bedrijven ondervraagd alsmede in de sectoren zorg en onderwijs (semi-overheid). Het onderzoek is representatief voor zakelijke beslissers in bedrijven met 2 of meer medewerkers in Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!