Dat staat in een brief die de nieuwe directie Gert Jan Oelderik en Ferdy Demmers vorige week aan de medewerkers van Holland Media Combinatie heeft gestuurd en die in handen is van Adformatie.
In het tweede kwartaal van dit jaar werd al een reorganisatie bij Holland Media Combinatie aangekondigd, waarbij duidelijk werd dat 115 fte’s zouden moeten verdwijnen. Dat was het zogenaamde M20-traject. Het betekende dat de vijf regionale kranten - Noordhollands Dagblad, IJmuider Courant, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, Gooi- en Eemlander - van Holland Media Combinatie één journalistieke organisatie moesten gaan vormen met de tachtig huis-aan-huisbladen én Dichtbij.nl.
Inmiddels is er na de maatregelen van TMG-topman Geert-Jan van der Snoek in oktober een andere situatie ontstaan en zit er een nieuwe directie (Oelderik en Demmers).
Fte-reductie
Volgens de vrijdag aan het personeel rondgemailde brief blijkt dat de lopende reorganisatie zoveel mogelijk wordt voortgezet, maar ook dat er extra wordt ingegrepen. ‘De reorganisatie vanuit de lopende adviesvraag zetten we zoveel als mogelijk voort. Eind januari komt hier een vervolg op, waarbij we – zoveel is nu reeds duidelijk – niet zullen ontkomen aan opnieuw een fte-reductie. Om deze reden zullen eventuele vacatures in principe niet worden ingevuld door mensen van buiten Holland Media Combinatie zolang er sprake is van (voorgenomen) reorganisaties.’
Verder maakt de nieuwe HMC-directie bekend dat er wordt gewerkt aan een nieuw plan voor hyperlokaal nieuws in heel Nederland. ‘Om die reden is het voornemen om Dichtbij los te maken van de andere onderdelen van Holland Media Combinatie. Dichtbij wordt om die reden ook in zijn geheel buiten de lopende reorganisatie van Holland Media Combinatie gehouden.’
De directeuren ontkennen in de brief dat er een plan is rond regionale koptitels en het afstoten van dagbladtitels.
Ambitie
In januari presenteren Oelderik en Demmers een meerjarenplan waarin ‘nadrukkelijk mogelijkheden voor samenwerking en synergie binnen TMG’ mee worden genomen. ‘Duidelijk is nu al dat we niet zullen ontkomen aan een verdere kostenreductie die zowel op het werkproces als op de personele bezetting effect zal hebben. Tegelijkertijd echter hebben we een stevige ambitie voor onze merken in zowel print als online en mobiel.’
Ferdy Demmers zegt tegen Adformatie: ‘De informatie was bedoeld voor interne communicatie, waarop wij verder geen commentaar geven.’