De Cannes Summer Course is een educatief programma tijdens het Cannes Lions Festival, waarvoor werkgevers uit de creatieve industrie hun talenten kunnen aanmelden. Dit zijn bijvoorbeeld reclame-, media- en pr-bureaus, productiebedrijven en adverteerders.
De Cannes Summer Course bestaat uit vier programma’s die zijn gecureerd door nationale en internationale grootheden uit de creatieve industrie. Het eerste programma is Strategy & Trends, met als curator Sarah Watson (CSO BBH New York), het tweede is Film & Production (curator is Judith Veenendaal, director CZAR Amsterdam en Tomboy Films London), het derde programma is Creation & Design (curator is Evgeny Primachenko, creative direcor van Wieden+Kennedy) en het vierde programma is Tech & Innovation (met als curator Boris Veldhuijzen van Zanten, medeoprichter en ceo van The Next Web).
'Er valt een schat aan kennis te halen op het Festival'
Bedenker van de Cannes Summer Course is RA*W met ondersteuning van zuster organisatie RA*W University. Tijdens eerdere edities van het Cannes Lions Festival hield RA*W al privésessies met creatieve toppers, maar deze keer pakken ze het dus groter aan. De reden, volgens Stefan Bothoff van RA*W: ‘Er valt een schat aan kennis te halen op het Festival in Cannes. Daar kan vooral jong talent van profiteren. Tegelijkertijd zien we dat er vooral mensen rondlopen die hoge posities bekleden in de reclamewereld. Cannes is onbereikbaar voor veel jonge talenten omdat ze zich bijvoorbeeld geen festivalpas kunnen permitteren.’
Zijn collega Matthijs Jaakke vertelt: ‘Door allerlei aanpassingen is Cannes nu een stuk toegankelijker geworden. Voor ons was dit het moment om daarop in te spelen, met de Cannes Summer Course. Hiermee hebben bureaus en adverteerders de keuze om per bureau één talent mee te sturen. Het is geen snoepreis, maar een vijfdaags educatief programma.’ Bothoff vult aan: ‘Talentontwikkeling doe je natuurlijk het hele jaar door. Maar Cannes biedt kansen, aangezien de wereldwijde creatieve industrie hier aanwezig is. Je kunt zomaar David Droga tegenkomen en hem aanspreken. We hebben al toezeggingen binnen van Wieden+Kennedy en RGA om te komen spreken. Dat doen ze eerlijk en open, want er zitten immers geen leads en klanten in de zaal. Meerdere sprekers volgen snel.’
'We zoeken mensen die willen investeren in kennis'
Aan welke criteria moeten de jonge talenten voldoen? ‘Een talent is jonger dan dertig jaar’, zegt Jaakke. ‘En we zoeken intrinsiek gemotiveerde mensen die willen investeren in kennis.’ De eerste bureaus hebben al toegezegd: Achtung, J. Walter Thompson, Boomerang Create, OMD, The Valley en Eyeforce. Erik-Jan Koense is Deputy Managing Director bij JWT vertelt waarom JWT meedoet: ‘Er zijn verschillende manieren om talent te ontwikkelen, maar de manier waarop RA*W dit aanpakt spreekt ons erg aan. Het programma is zorgvuldig samengesteld, er zijn goede private speakers geboekt en ze eisen een eigen bijdrage van de talenten zelf, zodat die er serieus mee aan de slag gaan. Daarom vinden wij het een mooi initiatief.’
Koense verwacht van zijn jonge talent dat die in Cannes de actuele ontwikkelingen meepikt en ‘meevoelt’: ‘We willen ook dat zij die met ons en onze klanten zal delen, bijvoorbeeld via workshops die ze kan geven. En we gaan haar vragen om in Cannes een videodagboek bij te houden.’ Ook Roland Teerenstra, managing director bij OMD, onderschrijft de mogelijkheden in Cannes: ‘Voor OMD is de ontwikkeling van jong talent ontzettend belangrijk, zij zijn de toekomst van ons vak. En wat is er dan mooier om een kijkje te kunnen nemen in het walhalla waar Data, Tech, Content en Media allemaal bij elkaar komt.’
Even de cijfers op een rijtje: het bedrag voor de Cannes Summer Course is 2.500 euro. Het bureau betaalt 2.000 euro, het talent legt zelf 500 euro bij. Bij het bedrag is de festivalpas à 1.785 euro inbegrepen, een vliegticket, de overnachtingen en busvervoer. In totaal is er plek voor vijftien jonge talenten.
'Beslissers van de toekomst'
Grote sponsor van het geheel is JCDecaux, die al vanaf het begin partner is van RA*W. Bart de Vries, commercieel directeur van JCDecaux, licht toe: ‘De jonge reclamemakers van nu, zijn de beslissers van de toekomst en JCDecaux wil hen graag ondersteunen in hun weg daar naar toe. Daar komt bij dat wij het belangrijk vinden dat jonge marketeers en reclamemakers al vroeg in hun carrière op de hoogte zijn van de vele mogelijkheden die buitenreclame biedt. Wij hebben de mensen van RA*W de afgelopen jaren leren kennen als ambitieuze, leergierige en enthousiaste mensen met wie het leuk is om samen aan projecten te werken.’
Bothoff besluit: ‘Waarom is Cannes zo mooi? Bedrijven als Nike en Microsoft hebben grote global summits. De creatieve industrie heeft de Cannes Lions. Bij uitstek de plek om weer verliefd te worden op het vak. Onze ervaring leert dat iedereen in het vliegtuig terug al zin heeft om te knallen!’
Meer weten? Neem contact op met de organisatie of Klik hier voor het volledige programma.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!