Premium

Niek Eijsbouts over zijn terugkeer naar Nederland

De creative director maakt de overstap van Happiness Brussels naar SuperHeroes Amsterdam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In zijn nieuwe functie bij krijgt Eijsbouts een grote rol in het creatieve werk dat het bureau internationaal uitbrengt voor merken als LG, Converse, Coca-Cola en Asus. Eerder werkte Eijsbouts onder andere voor EuroRSCG, KesselsKramer en Happiness Brussels.

Waarom kom je eigenlijk terug naar Nederland?
‘Eigenlijk vanwege privéredenen. Mijn vriendin en ik kregen een kleine en we wilden dichtbij onze familie zijn. Het is niet dat ik per se weg wilde uit België, want ik had het erg prettig daar. De experimentele vrijheid die daar heerst is leuk. Zeker voor een branche als die van de reclame.’

Wat bedoel je precies met experimentele vrijheid?
‘Er heerst daar een enorme drang om beter werk te maken, dat ook internationaal gezien hoge ogen gooit. Het land is kleiner, want je mag het eigenlijk opdelen in twee aparte reclamelanden: Wallonië en Vlaanderen. Daardoor proberen veel goede creatieve bureaus internationaal een groter bereik te creëren.’

Waarom heb je gekozen om bij SuperHeroes aan de slag te gaan?
‘Toen ik eenmaal had besloten om terug te gaan, wilde ik graag bij een onafhankelijk bureau werken. Veel collega’s zeggen dat je niets van de verschillen merkt, maar die onafhankelijkheid vloeit naar mijn mening door in het DNA van het bureau. Bij een netwerkbureau is dat absoluut anders.’

‘Dan vallen er dus een hoop af, aangezien ze ook digitaal op de juiste plek moeten hebben zitten. Daarnaast moest het bureau een internationaal karakter kennen. Dan blijven er maar een paar over en SuperHeroes is daar één van. Toen heb ik Rogier (Vijverberg - één van de oprichters van SuperHeroes) gecontacteerd en zijn we op de bonnefooi koffie gaan drinken. Ik kende hem nog van een project bij KesselsKramer en toevallig was hij op dat moment op zoek naar een creative director.’

Het kantoor van SuperHeroes, de nieuwe thuishaven van Eijsbouts.

SuperHeroes noemt jouw aanstelling de volgende stap in zijn ambitieuze groeiplannen. Wat bedoelen ze daarmee?
‘SuperHeroes is druk met het nieuwe kantoor in New York, maar om dat te kunnen laten slagen moet de winkel in Amsterdam staan. En die winkel is sinds de oprichting enorm gegroeid. Het is dus logisch dat Rogier dit werk nu met een ander kan delen. Ik ben net verhuisd, dus heb (nog) geen ambitie om naar New York te gaan, maar wij zullen met de internationale accounts New York ondersteunen vanuit Amsterdam.

Wat verandert er precies aan jouw werkzaamheden?
‘In Brussel was ik veel het managen en bezig met zaken waar je eigenlijk als creatief directeur geen zin in hebt. Bij SuperHeroes kan ik meer met de creatieven zelf bezig zijn en dat vind ik prettig. Misschien is het belang van een duidelijke hiërarchie iets typisch Belgisch, want in Nederland houden wij ervan om op hetzelfde niveau te werken als de jongens op de werkvloer. Ik heb echt zin om jong talent aan te sturen, beter te maken en concepten op niveau te brengen.’

En waar ligt jouw persoonlijke uitdaging?
‘Als je kijkt naar het werk, dan moet je natuurlijk wel aan de briefing van de klant beantwoorden, maar het moet ook bij de mensen beklijven. Het moet ze bezig houden en soms zelfs een beetje wringen. We maken als branche zijnde nog te veel “behang”. Als niemand er iets over zegt zie je het ook niet. We moeten ontsnappen aan de middelmaat en dat is mijn streven. Het liefste met een digitale component erin.’

Zit een terugkeer naar België er ooit nog in?
‘Daar heb ik nog niet over nagedacht. Ik ben destijds naar België gegaan, omdat ik hier in Amsterdam stil stond. Je komt op borrels toch altijd dezelfde mensen tegen en twee uur verder is dezelfde wereld totaal anders. Even uit de comfortzone. Ik zeg nooit “nooit”, maar voorlopig wil ik aan dit project bouwen. Ik heb nu voor mezelf een duidelijke plek gevonden.’

Lees woensdag meer op Adformatie.nl over de verschillen tussen de Nederlandse en Belgische reclamebranche in een nieuwe blog van Niek Eijsbouts.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie