Na een start als browser, die eind jaren negentig werd weggeconcurreerd door Microsoft, en een volgend leven als internetprovider hoopt het internetbedrijf met een nieuws- en blogsite een comeback te maken.
Netscape lanceert vandaag een vernieuwd Netscape.com , dat inspeelt op oude en nieuwe manieren van nieuwsgaring.
Naast kopij van traditionele nieuwsleveranciers, zoals persbureaus, wordt de site gevuld met links naar artikelen die door lezers gewaardeerd worden. Daarmee volgt Netscape initiatieven als Digg.com, die al een 'democratische' journalistiek doen.
Netscape verwacht een betere site te kunnen leveren dan Google News, dat op basis van wiskundige formules en zonder redactionele bemoeienis wordt samengesteld. Netscape maakt wel gebruik van redacteuren.
Die leveren commentaar op verhalen en schrijven zelf artikelen.
Netscape is sinds 1999 eigendom van de internetprovider America Online, die vervolgens fuseerde met het mediaconcern Time Warner.
Halverwege de jaren negentig maakte de onderneming een enorme opmars met de internetbrowser Navigator, totdat Microsoft een gratis concurrent op de markt bracht. Netscape levert nog steeds een browser, maar marktaandeel heeft het daarmee nauwelijks meer.
De grote man achter de nieuwe plannen is de 35-jarige Jason Calacanis. Hij maakte eerder furore met het opzetten van populaire weblogsites als Engadget.com .
Vorig jaar verkocht Calacanis zijn onderneming Weblogs aan AOL. Dat leverde hem naar schatting 25 miljoen dollar op.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!