Vanochtend maakte ZenithOptimedia de ‘global forecasts’ bekend, zoals dat ieder kwartaal gebeurt. De verwachting is dat de mediabestedingen in Nederland dit jaar met 2,8 procent stijgen naar ruim 3,8 miljard euro.
Categorieën
Internet display is volgens het mediabureau de grootste groeier met 11,0 procent, gevolgd door search met 8,0 procent en internet classified met 4,0 procent.
Radio (spot) (+3%), TV (spot) (+2,5), bioscoop (+2,0) en outdoor (+2,0) groeien ook in bestedingen ten opzichte van vorig jaar, verwacht ZenithOptimedia.
De categorie publiekstijdschriften zal 10 procent dalen, vakbladen -6 procent, dagbladen -5 procent en huis-aan-huisbladen -1 procent.
Komende jaren
In 2016 gaan de bestedingen in Nederland met 3,1 procent omhoog ten opzichte van dit jaar, aldus het mediabureau en in 2017 ook weer 3,1 procent.
Display en search zijn ook dan weer de grootste groeiers en de bestedingen aan publiekstijdschriften dalen het scherpst.
Internationaal
Wereldwijd zullen de advertentiebestedingen dit jaar met 4,4 procent stijgen naar 544 miljard dollar aan het einde van 2015, zo is de voorspelling van ZenithOptimedia. Dat is een half procent minder dan eerder voorspelt, door ‘ernstige economische problemen’ in Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland, plus de mindere Chinese economie. In 2016 zouden de bestedingen 5,3 gaan stijgen ten opzichte van dit jaar, maar in 2017 is dat iets minder: 4,8 procent.
Per regio bekeken denken de cijferaars van ZenithOptimedia dat Oost-Europa/Centraal-Azië dit jaar de advertentiebudgetten met 9,4 procent ziet afnemen. De grootste groei is er in Latijns-Amerika met 11,4 procent.
Mobiel
Mobiel zorgt voor de grootste groei-impuls bij de mediabestedingen. Mobile advertising zal volgens het bureau tussen 2014-2017 met gemiddeld 40 procent groeien. De schatting is dat in 2017 de mobiele reclamebestedingen op zo’n 75 miljard dollar uitkomen, 12,7 procent van de totale bestedingen.