Nachtwacht geweigerd als merk

De Nachtwacht zou als merk ‘te ingewikkeld’ zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Beneluxbureau voor Intellectuele Eigendom BBIE heeft geweigerd een afbeelding van de Nachtwacht als merk te registreren. De Nachtwacht zou als merk ‘te ingewikkeld’ zijn. Bovendien zal het niet als merk worden opgevat, aldus het BBIE in zijn brief van 26 november 2015 aan merkenbureau Chiever.

De Nachtwacht werd begin november door Chiever gedeponeerd als reactie op de marketing-actie van het BBIE ‘Uw merk op canvas’. Iedereen die tussen september en november 2015 een merk deponeerde, krijgt van het BBIE een schilderij van dat merk cadeau op het moment van registratie. Een merkregistratie van de Nachtwacht zou voor Chiever dus een fraai schilderij van de Nachtwacht opleveren.

Ludieke actie?
Niet echt... Chiever overweegt beroep aan te tekenen tegen de weigering. Niet omdat Chiever zo nodig die merkregistratie of een schilderij wil hebben, maar om een principieel punt te maken: de NachtWacht is toch in 1 oogopslag herkenbaar en kan zo een merkfunctie vervullen?

Chiever deed onderzoek in het merkregister en vond dat er meer oude kunstwerken als merk geregistreerd zijn. Zo heeft Nestlé het Melkmeisje van Vermeer geregistreerd voor toetjes.

En in 2013 is ‘de Schreeuw’ van de Noorse kunstenaar Munch als Europees merk geregistreerd door de gemeente Oslo.

Dat registreren van oude, bekende kunstwerken als merk klinkt erger dan het is. Je verkrijgt er namelijk geen exclusief gebruiksrecht mee, het levert slechts een zeer beperkte claim op: je kunt alleen optreden tegen commercieel gebruik voor dezelfde producten of diensten.

Bron: Chiever Quarterly Review

Beeld Nachtwacht: Commons Wikimedia

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie