- SEO: met stip op nummer 1. Online vindbaar zijn en blijven: je krijgt steeds meer concurrentie en daardoor wordt het steeds moeilijker. Niet gek dus dat elke online professional SEO kennis moet hebben.
- Social media: denk daarbij niet alleen aan Facebook, Instagram of LinkedIn. Van jou als online professional wordt verwacht dat je alle social mediakanalen kent én weet hoe je ze kunt inzetten binnen de marketingstrategie.
- UX: verplaats jij je vaak genoeg in het gemak voor de gebruiker? En hoe zorg je dat je de brug slaat tussen technologie en mensen? Aspecten die steeds belangrijker worden en zelfs het verschil kunnen maken tussen jou en de concurrent.
- SEA/AdWords: heb je al eerder geadverteerd via zoekmachines? Weet je hoe het werkt en waar je op moet letten? Zorg dat jij de kennis hebt, zodat je hier geen bureau voor hoeft in te zetten.
- Google Analytics: natuurlijk onmisbaar in het rijtje van al deze skills, want je wil wel weten wat er gebeurt door jouw inspanningen en waar je op kan bijsturen.
- Photoshop/Illustrator/InDesign: basiskennis is altijd handig. Je hoeft geen prof designer te zijn, maar zorg dat je begrijpt hoe deze programma’s werken en dat je er mee overweg kunt.
- Video: niet alleen hoe je video kunt inzetten in een strategie is belangrijk om te weten, ook het zelf kunnen maken en editen wordt steeds meer van jou gevraagd. Ook hier geldt: zorg dat je de basisprincipes begrijpt.
- Contentmarketing: de juiste doelgroep bereiken met de juiste content. Zorg dus dat je weet je hoe wensen van klanten in kaart brengt en dat je begrijpt op welke manieren en met welke content je hen kunt bereiken.
- Customer journey: weet jij welke contact- en beslismomenten jouw gebruiker ervaart? Hoe breng je dit in kaart en hoe zorg je ervoor dat die klantreis zo optimaal mogelijk is?
Denk jij dat je genoeg brede online kennis hebt? Top! Zorg dan dat je deze kennis up-to-date houdt: hoe je dat makkelijk in weinig tijd kunt doen, lees je in onze SchaalX blog. Nog niet overal evenveel kennis van? Probeer dan vooral jezelf kennis bij te brengen door het lezen van blogs, het volgen van ‘gratis’ workshops en het lezen van whitepapers. Er is online zoveel te vinden en dat hoeft echt niet altijd geld te kosten. Als je aantrekkelijk wil blijven voor werkgevers, is het een must om bij te blijven in dit vak.
Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018, een onderzoek van Intelligence Group en SchaalX. Heb je nog vragen? Neem dan even contact op met Marit (marit.berghout@schaalx.nl)!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!