Overslaan en naar de inhoud gaan

Solliciteren op een communicatiefunctie? Hier letten de recruiter en jouw toekomstige manager op

4 tips voor als jij gaat solliciteren op een communicatiefunctie: want op welke punten wordt dan eigenlijk vooral gelet?
Partner
SchaalX

SchaalX is al 18 jaar specialist in bemiddeling van marketing, communicatie, UX-design en digital professionals voor bedrijfsleven en de publieke sector. Wij staan voor Groeien door Expertise. We helpen mensen en organisaties te groeien: groeien door expertise in het ontwikkelen van talent, groeien door expertise over de arbeidsmarkt, groeien door expertise in marketing, communicatie en digital en groeien door het samenbrengen van mensen.

Lees meer

 

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
© SchaalX
Miniatuurvoorbeeld
© SchaalX

Daar is ‘ie: de vacature die jou op het lijf geschreven is. Als communicatieprofessional weet jij natuurlijk als geen ander hoe je de communicatiemanager moet overtuigen van jouw kunnen. Maar, juist in zo’n functie wordt natuurlijk extra gelet op jouw communicatieve vaardigheden, want in zo’n geval mag een spelfout in jouw motivatiebrief natuurlijk niet voorkomen. Waar moet je nog meer op letten? Welke punten vallen recruiters en communicatiemanagers op bij jouw sollicitatie?

1. Schrijfstijl

Als je in jouw toekomstige functie goed moet kunnen schrijven, wordt extra gelet op een leuke en originele schrijfwijze. Maak jij bijvoorbeeld een filmpje van jezelf? Hartstikke leuk, maar zo laat je niet zien hoe je schrijft. Probeer dus direct bij je motivatie te laten zien welke schrijfkwaliteiten jij hebt voor je toekomstige communicatiefunctie.

2. Professionele profielfoto

Misschien een open deur, maar hier wordt veel op gelet. Als communicatieprofessional wordt geacht dat je jezelf goed weet te positioneren, net zoals je vanuit je functie organisaties weet te positioneren. Zorg daarom dat jouw profielfoto er goed uitziet (en dus geen vakantiekiekje of foto waar je passief op staat).

3. Verzorgde LinkedIn

Dat je digital content marketeer bent geweest bij een verzekeraar zegt nog niet zoveel. Zorg er daarom voor dat je uitlegt wat je in jouw functie hebt gedaan, waar je verantwoordelijk voor was en hoe je jezelf hebt ontwikkeld. Zorg voor logo’s, linkjes en voorbeelden, zodat de recruiter in korte tijd een goede indruk kan krijgen van jouw werkervaring.

4. Jouw mening

Hoe ziet de website van jouw toekomstige werkgever eruit? Past de huisstijl bij datgene wat de organisatie wil uitstralen? Hoe stelt de organisatie zich op in externe uitingen? Natuurlijk verdiep jij je hierin, maar wat helemaal goed is: als jij hier alvast jouw mening over vormt en hierop inspeelt in je sollicitatie. Zo laat je zien dat je je hebt ingelezen en kun je tegelijkertijd jouw expertise tonen. 

Oftewel, laat zien dat jij het vak begrijpt en dat je om te beginnen goed jezelf kunt positioneren. Als je daarmee jouw toekomstige manager weet te overtuigen, dan is die stap naar jouw sollicitatiegesprek zo gezet!

Over SchaalX

SchaalX staat voor groeien door expertise en is specialist in executive search, werving & selectie en interim-bemiddeling van marketing, communicatie en digital professionals, van medior tot executive niveau en voor zowel vaste banen als interim opdrachten. Heb je nog vragen? Of ben je op zoek naar een manieren hoe jij jezelf het beste kunt presenteren? Dan mag je ons altijd mailen of bellen. Je kunt ons bereiken via info@schaalx.nl of telefonisch via 030 263 14 14.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Getalife

En of je een beetje kunt pijpen... Da's ook best belangrijk. Kortom, wat een flauwekul. De meeste -zo niet alle- communicatiebanen zijn nutteloze fopbanen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
SchaalX

SchaalX is al 18 jaar specialist in bemiddeling van marketing, communicatie, UX-design en digital professionals voor bedrijfsleven en de publieke sector. Wij staan voor Groeien door Expertise. We helpen mensen en organisaties te groeien: groeien door expertise in het ontwikkelen van talent, groeien door expertise over de arbeidsmarkt, groeien door expertise in marketing, communicatie en digital en groeien door het samenbrengen van mensen.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in