MWG Congres 2014: ‘Een dag niet gedeeld is een dag niet geleefd’

Van SnappCar tot stofzuigers. Een verslag van het MWG Congres 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een behoorlijk vol programma tijdens deze editie van het MWG Congres met sprekers die allemaal iets met de zaal wilden delen. Thema: ‘Het evangelie van het delen’, ofwel: de sharing economy is hot. Zoals elk jaar was er een gevarieerd gezelschap dat kwam spreken, waarbij traditioneel de één dat meer bevlogen doet dan de ander.

Joeri Van den Bergh (InSites Consulting) was een sterke opener met zijn verhaal over de generatie Y (de mensen die na 1980 geboren zijn of ook de Millennials). ‘Van deze generatie wordt gezegd dat het ze gaat om “me myself and I”. Maar dit is juist een heel sociale generatie die alles wil delen. Een dag niet gedeeld is een dag niet geleefd.’
Ook willen ze iets bijleren en zich specialiseren, zei Van den Bergh. ‘De share economy is win-win. Iedereen die iets deelt, kan er ook iets aan verdienen’, is zijn stellige overtuiging. Daarbij wordt ‘the middleman’ er tussenuit gesneden. ‘Ze zoeken de kortste weg naar succes.’
Van den Bergh ziet de generatie Y als de basis van het delen, hoewel de allerjongsten van deze generatie wel een tegenbeweging laat zien en aan het ’ontdelen’ is.

SnappCar, Blendle en Waka Waka
Het ochtendprogramma was sowieso wat interessanter dan het middagmenu, maar dat kwam met name omdat er inspirerende cases van delen uit de praktijk werden gepresenteerd. Zo mocht Alexander Klöpping zijn plannen met Blendle – de app waarmee je losse kranten- en tijdschriftenartikelen kunt kopen - nog een keer uitdragen. Hij toonde de bètaversie en in maart wil hij het lanceren. Klöpping ziet Nederland als testcase en wil daarna de buitenlandse markt op.

Maurits Groen vertelde over Waka Waka, een led-lamp die zichzelf oplaadt door zonne-energie. En je kan er ook je mobiele telefoon op aansluiten. Waka Waka helpt meteen ook Afrika aan schone elektriciteit. 

En dan was er Victor van Tol van ‘autodeeldienst’ SnappCar. ‘Wie je bent wordt niet meer bepaald door wat je hebt. Dat geldt ook voor je auto’, zei hij. En Van Tol vroeg zich ook af waarom de meeste auto’s 23 uur lang per dag stilstaan. Met cijfers – onder meer zo’n 92.000 crowdfunders - toonde hij aan dat autodelen een goed idee kan zijn.
Daartegenover werd Diederik Reitsma van BMW gezet. Die had eigenlijk geen weerwoord. Want als het aan de autofabrikant ligt, worden er natuurlijk niet minder BMW’s verkocht in de toekomst. Hij begon daarom over de duurzame initiatieven van BMW, bijvoorbeeld met elektrische auto’s. Reitsma ziet de toekomst van BMW niet meer als productverkoper, maar als mobiliteitsaanbieder.

Marko van Kampen van eu1, een beweging van onafhankelijke tv-makers en content creators, schetste de toekomst van video- en tv-content. Het gebeurt nu allemaal online, met YouTube als voortrekker. Daar zijn al diverse channels die geld verdienen met eigen gemaakte content. ‘Sharing is the key to online success’, was zijn quote. En ook: ‘Maak premium free content.’ Hij wilde verder nog kwijt dat de Telegraaf Media Groep (TMG) het online ‘helemaal verkeerd’ doet. ‘Zij maken televisie voor online. Maar het moet allemaal veel sneller. Er moet na 50 seconden wel iets gebeuren, anders haakt de kijker af.’

Boeken
Soms wordt iets ook achterhaald door de actualiteit, want net op de dag dat Kluun pleitte voor een soort Spotify voor boeken, kondigde een groep uitgevers aan dat ook echt te willen gaan doen. ‘De boekenindustrie maakt dezelfde fout als de platenindustrie destijds. Boeken en e-books zijn nu veel te duur’, zei Kluun. Hij prees Spotify omdat je daar nieuwe muziek ontdekt terwijl je misschien naar iets anders op zoek was. Dat zou ook met boeken kunnen. ‘Binnen een seconde zie je de werken van Dostojevski en desnoods Kluun naast elkaar.’

Deel je kennis en zoek mentoren
De sessies na de lunch waren minder inspirerend, met onder meer misdaadverslaggever John van den Heuvel. Erland Galjaard werd ondervraagd over televisie als sociaal medium en zei te geloven dat het met elkaar op de bank tv kijken nooit zal verdwijnen. Ruud Hendriks mocht zijn Startupbootcamp aanprijzen en vertelde over de mislukking van sportkanaal Sport7. Daar heeft hij veel van geleerd en die ervaring nam hij onder meer mee naar zijn nieuwe bedrijf Startupbootcamp. Hendriks: ‘Maak als startup nooit de fout niet te valideren. Deel je kennis en zoek mentoren.’

Katholieke priester Antoine Bodar was geestig en scherp, maakte het dagvoorzitter Rens de Jong moeilijk en liet en passant weten het niet zo te zien zitten in de nieuwe paus. ‘Armoede mag bij hem wat kosten.’ En waarom Bodar zo veel op tv is? ‘Dat valt mee. Ik woon in Rome. De Vara laat me wel makkelijk invliegen, maar de EO is gierig.’ Het thema delen kwam echter niet zo uit de verf bij Bodar.

Met Jacques Kuyf, inmiddels ex-FD, was het vooral terugkijken op zijn periode als ceo. Duidelijk is dat hij het mediabedrijf weer op de kaart heeft gezet. Het ging onder meer over de gekochte of gesponsorde pagina’s in het FD. Kuyf: ‘Alles kan gedeeld worden, als je het maar eens bent over de uitgangspunten. Een adverteerder mag op de bagagedrager mee, maar niet de route bepalen.’

Jack de Vries had volgens Rens de Jong vroeger in de politiek een bijnaam die prima bij het thema sharing past: Jack het Lek. De Vries, nu bij Hill & Knowlton, zei dat je in deze tijd van sociale media goed moet weten welk beeld je wilt uitdragen. ‘De macht van de consument is nog nooit zo groot geweest. Marketing 3.0 gaat niet meer over prijs, plaats en product, maar over reputatie.’ De Jong vroeg na afloop waarom dit juist bij De Vries zelf is misgegaan, verwijzend naar onder meer zijn liefdesaffaire die hem zijn politieke carrière kostte. Jack het Lek gaf een eerlijk antwoord. ‘Liefde maakt blind. Dan zie je dingen niet scherp.’

Editorial content
Bij de enige vrouwen op het podium, Kirsten Jassies (Sanoma) , Yvonne Eijkenduijn (The Yvestown Blog) en Annemiek Gierveld (L&;Oréal) was de zaal kritisch, aan de vele tweets te zien. Het moest gaan over beauty- en fashionbloggers die influencers zijn. Maar de blogger die was uitgenodigd kwam onder meer met een verhaal over stofzuigers. Er zijn vast influencers met een meer inspirerend verhaal te vinden. Gierveld noemde overigens editorial content geloofwaardiger dan adverteren.

De laatste spreker van de dag was Nico Rijkhoff van Ziggo. Ongelukkig gepland, zo op het einde, want het was niet meer dan een bedrijfspresentatie en dan denk je al snel aan het bier dat op je staat te wachten. Zijn verhaal over de Golden Seats in de Ziggo Dome zal overigens wel de opmaat zijn voor een AMMA-case, schatten wij zo in.


Natte hond
Nico Dijkshoorn mocht zoals andere jaren een samenvatting – en relativering - van de dag maken en deed dat wederom fantastisch. Hij ziet niet zo veel in die hele deeleconomie gezien zijn opmerkingen als ‘Ik wil geen auto delen die naar natte hond ruikt’ en ‘Mensen willen helemaal geen snelle filmpjes zien, ze willen pinguïns. Of zet een camera op de kop van de boot naar Schiermonnikoog. Naar die beelden willen de mensen de hele dag kijken. Hoe trager hoe beter.’

Dijkshoorn moet blijven op het MWG Congres en Rens de Jong ook, met zijn scherpe vragen, enthousiasme en energie. Wat we alvast weten over volgend jaar: dan is Hank van Dijk (OMD) congresvoorzitter. Misschien kan hij zorgen dat het MWG-congres weer afgesloten wordt met een feest, zoals het hoort. Daar werd vroeger van alles met elkaar gedeeld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie