Premium

Money Matters: Norbert Cappetti

In de rubriek Money Matters vragen we mensen uit het vak naar hun koopgedrag, hun merkvoorkeur en -afkeer en stellen we ze de 'jackpotvraag'

Norbert Cappetti, Cappetti Communications; interim management en consultancy
Tim Stet
Norbert Cappetti, van Cappetti Communications: Wat is je mooiste aankoop ooit?

‘Een Casio Quartz horloge, als twaalfjarig jongetje. Man, wat was ik daar blij mee! Voor de millennials of nog jongere generaties onder ons: dat was zeg maar de eerste smartwatch. Ze worden weer verkocht trouwens, leve de retroproducten!’

Aan welke producten geef je te veel geld uit?

‘Ik smijt graag wat over de balk in een toprestaurant voor mooie gerechten en een goede fles wijn. Maar ook aan ook vakanties. Na de zomervakantie, een rondreis door west-USA, waren de creditcards gesmolten. Wat een bizar mooie reis, maar wat is alles, écht álles, duur daar. Het lukt je bijna niet om in de populaire bestemmingen een hotel te vinden voor onder de driehonderd dollar. Noodgedwongen grote uitgaven zijn er recent ook geweest: binnen paar maanden een defecte vaatwasser, oven en koelkast. Auw.’

Welk merk brengt je van A naar B?

‘Sinds een paar maanden forens ik weer met de trein, van Abcoude naar Utrecht Centraal, vanwege een interim-opdracht bij Rabobank. Ik zag er behoorlijk tegenop dit te verruilen voor het comfort en de flexibiliteit van de auto, maar het bevalt zeer goed én het is veel sneller. Van huisdeur tot kantoordeur in een half uur. Maar heel eerlijk gezegd: ik rijd liever in mijn auto. Dat is een BMW 330 uit 2000. Een youngtimer dus, want dat wordt fiscaal aantrekkelijk gemaakt voor zelfstandigen. Milieutechnisch totaal niet uit te leggen, maar wel erg aantrekkelijk voor de zakelijke portemonnee… #youngtimerschaamte.’

Om welke aankoop lach je je vrienden (stiekem) uit?

 ‘Ik heb dus helemaal niks met - in mijn ogen - nutteloze gadgets, techproducten, oftewel toys for boys. Zonde van het geld, vaak ook onzinnige producten. Laatst zag ik een thermobeker met iPhone-app in de Apple store. Vanaf-prijs: 99 euro. Hoezo?! Ik ga dus ook geen Apple Watch kopen.’

Ben je een impulskoper, twijfelaar of uitzoeker?

‘Van alles wat. Twijfel, slechts één keer meegemaakt. Ik was denk ik in 1995 de laatste Nederlander die een cd-speler kocht. Very, very, late majority. Wel ben ik – mijn vrouw incluis – heel impulsief als het om ons interieur gaat, van lamp tot tafel. Zien we iets dat we allebei mooi vinden, dan kopen we dat ook meteen. Alleen als het gaat om dingen met een stekker ben ik echt een uitzoeker, dat vind ik ook leuk. Volgend uitzoekproject wordt een stofzuiger, denk ik.’

Koop je je luiheid af?

‘Ik ben de kok thuis, dus ik kies nogal eens voor gemaksmaaltijden en stel vaker voor om uit eten te gaan. Verder ontzorgt een schoonmaker ons. Ik ben heel blij dat ik mijn spaarzame vrije uren niet aan het huishouden hoef te besteden. Ik zorg dan wel weer voor een goede stofzuiger - binnenkort.’

Van welke aankoop krijg je nu nog pijn in je buik?

‘Geen eigenlijk. Alhoewel ik niet zo lang geleden wel veel spijt had van iets te impulsief gekochte - en veel te dure - tickets naar Zuid-Frankrijk. Zevenhonderd euro voor twee personen, en dat voor drie nachtjes! Wat dacht ik toen ik dat betaalde?! Gelukkig heb ik ze nét binnen het etmaal kunnen annuleren. Daar moest ik wel hemel en aarde voor bewegen overigens.’

Met welk merk wil je niet gezien worden?

‘Andere biermerken dan Heineken, Amstel of Brand. D’r komt nog steeds niks anders in mijn koelkast. Dat herkennen andere medewerkers en ex-medewerkers van Heineken vast ook wel. Oh, en ook niet met een Skoda. Sorry buurman.’

Je hebt de jackpot gewonnen! Wat koop je als eerste?

‘Een boot, categorie mooie sloep. En mijn youngtimer maakt dan snel plaats voor een elektrische auto. Wel weer een BMW.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie