Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde Global AdView Pulse, het geharmoniseerde rapport over mondiale mediabestedingen van Nielsen. De genoemde groei was voornamelijk te danken aan de landen binnen Asia Pacific (+7,8 pct). Ook Noord-Amerika realiseerde dit kwartaal weer een positieve groei (+3,1 pct), mede door de Olympische Spelen en de aanloop naar de presidentiële verkiezingen. Europa zag echter de mediabestedingen afnemen met 5,9 pct.
Binnen Asia Pacific was de groei voornamelijk toe te schrijven aan China (+16,9 pct), Indonesië (+16,7 pct) en Hong Kong (+13 pct). Deze landen waren mondiaal ook de grootste stijgers op basis van mediabestedingen. In het derde kwartaal had Asia Pacific een aandeel van 39,3 pct in de mondiale bestedingen (+2 pct) en stootte hiermee de Verenigde Staten van de eerste plaats.
Ondanks een stijging van de mediabestedingen in zes van de tien Europese landen namen de bestedingen in Europa als geheel af met 5,9 pct. Dit werd volgens Nielsen veroorzaakt door een afname van de uitgaven in Spanje en Turkije met respectievelijk -22,3 en -37,3 pct, ten gevolge van de economische crisis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!