Ebiquity is één van de opstellers van het vorig jaar gepubliceerde onderzoek.van de Amerikaanse Adverteerdersbond (ANA). Het ANA onderzoek legde een pijnlijk gebrek aan transparantie aan de inkoopkant van media bloot en leidde tot veel discussie in de markt. Mediabureaus romen voor miljarden af in de schimmige, geautomatiseerde handel in internetadvertenties, luidde heel in het kort de conclusie.
De mediabureaus zouden de fikse kortingen - volgens de ANA van 2 tot 20% - zelf opstrijken. Ze doen dat bijvoorbeeld door geld in rekening te brengen voor adviesdiensten waar klanten niet om gevraagd hebben of die weinig om het lijf hebben. En de bureaus kopen advertenties in bij zuster- of dochterbedrijven, waarbij de marges kunnen liggen tussen 30 en 90%.
Aangepast voor Nederlands recht
Door het steeds ingewikkelder wordende medialandschap en digitale ecosysteem sluiten contracten tussen mediabureau en adverteerder vaak niet meer aan bij de veranderende werkelijkheid. Heldere afspraken over data en technologie, dienstverlening en audit rights, zijn daarom zaken die in een samenwerkingsovereenkomst tussen bureau en adverteerder meegenomen zouden moeten worden of waarover bij het opstellen van een contract in ieder geval nagedacht moet worden.
Olaf Croon, directeur BVA, zegt het initiatief van Ebiquity Netherlands toe te juichen. 'Het modelcontract geeft adverteerders en bureaus een goed handvat om transparante afspraken met elkaar te maken.' Voor leden van BVA is het modelcontract verkrijgbaar op de site van BVA.