Mobile contentmarketing en de app als merkambassadeur

Cross-device app publishing wordt steeds makkelijker. Welke kansen en voordelen biedt dit voor merken?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Merken zijn in toenemende mate (online) uitgevers. Denk niet alleen aan traditionele uitingen zoal brochures en folders, maar ook aan blogs en stijlvolle magazines die als app op de smartphone en tablet beschikbaar zijn. 

Gedreven door een behoefte contactmomenten met de (potentiële) klant, hanteren merken steeds vaker een contentmarketingstrategie. Inspirerende, informerende en doelgroepgerichte relevante content wordt in een wekelijkse of zelfs dagelijkse frequentie gepubliceerd. Dit levert waardevolle inzichten in de interesses en informatiebehoeften van website bezoekers. Inzichten die een stuk moeilijker zijn te verkrijgen als het gaat om appgebruikers.

Ondanks dat er dus een &;drempel&; is om apps in te zetten voor contentmarketing, is de groei in smartphone- en tabletgebruik zo groot, dat merken kijken hoe ze dezelfde of betere content kunnen aanbieden in een app. Vaak willen ze dit om de binding tussen merk en klant te stimuleren, door prominent aanwezig te zijn op de mobiele devices van gebruikers.

Adobe DPS 2015

Adobe ontwikkelde een Digital Publishing Solution (DPS 2015) dat marketeers de mogelijkheid biedt om zonder programmeerkennis zo&;n contentgedreven mobiele applicatie te plaatsen in de Apple, Google Play en Windows App-stores.

Ik vroeg DPS-specialist Pieter van Helvoirt wat de impact is van de vernieuwde tool op de workflow van marketingcommunicatie en redactie van bedrijven.

&;In een traditionele werkwijze zul je eerst content verzamelen, inplannen en online publiceren om daarna het effect te monitoren. Dit zorgt per publicatie overwegend voor slechts één contactmoment met de website bezoeker. Dankzij DPS 2015 kan je vanuit één plek een app blijvend voeden met content en tegelijk monitoren, waardoor er meer contactmomenten gecreëerd  worden met de gebruiker."

Een soort CMS voor apps dus, met het bijkomende voordeel van de app als mobiel communicatiekanaal.

In onderstaande video leggen medewerkers van Swiss International Air Lines uit, hoe zij met DPS 2015 inspelen op verwachtingen van appgebruikers en wensen van adverteerders.

De App als kenniscentrum

Voor mij is de smartphone het centrum voor kennis en contentcuratie. Ik gebruik deze voor het lezen en bekijken van krant, onderzoeken, whitepapers, video&;s en artikelen. Apps die mij informeren over mijn vakgebied of persoonlijke interesses, open ik dagelijks. En ook dit artikel is grotendeels geschreven op mijn mobiel.

Voor merken is het veelvuldige gebruik van smartphones een goede reden om content gedreven apps te ontwikkelen, zodat gebruikers regelmatig (zonder afgeleid te worden door advertenties) nieuwe, aantrekkelijke content kunnen &;consumeren&; en delen. De app van het merk kan zo een aantrekkelijk, doelgroepgericht en actueel informatiecentrum zijn.

Herhaald appgebruik stimuleren

Hoe beperkt het aandeel nieuw toegevoegde content ook is (een update van een product, evenement of een trending nieuwsbericht), voor de gebruiker zijn het aanleidingen om een app opnieuw te openen. Updates kunnen direct gecommuniceerd worden via een in-app message of push Notificatie. Van Helvoirt: &;Op deze manier wordt het mogelijk om adhoc te publiceren en de appgebruiker te notificeren op het moment dat de aandacht op de smartphone gericht is.&;

Herhaaldelijk gebruik van de app wordt zo gestimuleerd. Dit in tegenstelling tot op maat gemaakte apps die niet op hetzelfde CMS draaien als de website.

Vanuit populaire cms&;en zoals WordPress en Drupal, kan een app via DPS 2015 gevoed worden met content. Een voorbeeld is het , een app die continu gevuld wordt met nieuwe recepten vanuit WordPress.

In-app analytics voor meer relevantie

Voor marketeers moeten de manieren waarop apps gebruikt worden ook meetbaar zijn. Dat is een complex proces, zeker als zo&;n Analytics systeem &;from scratch&; gebouwd moet worden. Door in-app gebruikersstatistieken te monitoren, schetst een marketeer een gedetailleerd beeld van populaire content, CTR&;s en &;in-App touch-points&; en verkrijgt hij inzicht in de afgelegde &;in-app customer journey&;.

Die statistieken zijn niet alleen beschikbaar voor het totale gebruik, maar ook van individuele gebruikers binnen DPS 2015. Deze informatie dient als stuurmiddel voor de redactie en de marketeer. "Nieuwe content en updates kunnen daardoor snel zichtbaar en relevant gemaakt worden voor individuele gebruikers,&; aldus Van Helvoirt.

Een voorbeeld: ik installeer de app van een automerk. Na enkele weken blijkt uit de statistieken dat ik veel content lees over een specifiek model en dat ik die toffe 3D-animatie van de auto regelmatig heb bekeken. De marketeer kan hierop inspelen door andere relevante content te tonen via een in-app notificatie. Of hij kan besluiten een &;special&; te publiceren over dat specifieke model en die via een push notificatie aan mij en andere gebruikers presenteren. Op deze manier kan het automerk relevantie verhogen en betrokkenheid versterken en daarmee app-gebruik stimuleren.

In-App commerce en betaalmethoden

 

Er zijn bedrijven die een stap verder gaan, bijvoorbeeld door een volledige in-app winkelcatalogus aan te bieden, inclusief shopping functionaliteiten. Barneys New York, een webshop en winkel met fashion en design, heeft onlangs met DPS 2015 zo&;n &;app-shop&; gelanceerd: The Window (iOS download).



Ook voor het optrekken van paywalls zijn tools als DPS 2015 geschikt. De uitgever besluit zelf om content gedeeltelijk of volledig gratis aan te bieden. Zo kan de gebruiker één uitgave aanschaffen of een maand- of jaar-abonnement afsluiten. Abonnees van de printeditie van het Gather Journal krijgen gratis toegang tot de app. Andere gebruikers krijgen beperkt toegang tot content en kunnen tot vijf recepten zien. Voor volledige toegang kan 99 dollarcent per maand betaald worden of jaarlijks $9,99. De tool opent dus ook deuren voor uitgevers die zoeken naar nieuwe verdienmodellen.

Mobiel communiceren vanuit apps kan ervoor zorgen dat mensen langer, vaker en meer interactie hebben met de door het merk gepresenteerde content. Mits dit actuele, waardevolle of vermakelijke content is, fungeert de app als een merkambassadeur. Een ambassadeur die altijd en overal in de broekzak van gebruikers aanwezig is.

Vond je dit artikel waardevol? Aanvullende opmerkingen? Laat het mij weten in de reacties onder dit artikel.

Bekijk hier

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie