Wereldwijd wordt momenteel The Loop uitgerold. Mindshare begon er al mee in de Verenigde Staten en ook China, India, Mexico en verschillende Europese landen, waaronder dus Nederland, is de ‘datakamer’ al up and running. In The Loop worden alle beschikbare data over contextual, paid, owned en earned samengebracht. Mindshare richtte in Amsterdam deze fysieke kamer in september in.
Want het is ook echt een kamer, door Mindshare een ‘warroom’ genoemd, waar acht schermen hangen met (realtime) data, en daarboven de vier woorden waar het om draait (zie ook foto): contextual, paid, owned en earned.
Het mediabureau nodigt voortaan met regelmaat klanten uit in de ‘warroom’ om samen te kijken naar hoe datastromen zich tot elkaar verhouden, verbanden te leggen en tussentijds eventueel bij te sturen. Mensen van verschillende disciplines binnen het bureau zitten dus samen met de klant als één team om tot inzichten te komen die wellicht afzonderlijk niet waren verkregen.
Nieuwe inzichten
Ceo Ruud de Langen legt uit: ‘Het gaat om silo’s doorbreken. Toen wij The Loop gingen presenteren bij een van onze klanten, moesten er daar daadwerkelijk mensen uit verschillende kamertjes bij elkaar worden gebracht die anders nauwelijks bij elkaar zitten. Vaak komen data maar uit één silo. Mindshare wil álle data ontsluiten om daaruit nieuwe inzichten te krijgen uit bijvoorbeeld lopende campagnes. In Nederland doet nog geen ander mediabureau dit. Wij willen niet de dirigent zijn, maar wel de eerste violist.’
The Loop kan op twee manieren worden ingezetm, Aldus De Langen. ‘Enerzijds gedurende een event. Dan ben je meer real time bezig met search en social content. Anderzijds gebruiken we The Loop om gedurende het hele jaar de communicatie van een klant te monitoren bij te sturen.’
Data delen
Natuurlijk kan Mindshare al veel destilleren uit data. Bijvoorbeeld over de mediabestedingen, online campagnedata en onderzoeksdata uit trackingonderzoek. Dit aangevuld met klantdata over social media en search. Wil je het plaatje rondkrijgen, dan moeten ook de first party data van klanten worden toegevoegd. Dat is niet altijd eenvoudig, legt Sanne Küpers, mediastrateeg bij Mindshare, uit: ‘Het is best een grote verandering aan klantzijde, want de klant moet wel openstaan om die data – die soms niet openbaar toegankelijk zijn - te delen.’
Het unieke van The Loop zit volgens Küpers in het samenbrengen van al deze data, maar ook van de mensen uit verschullende disciplines aan bureau- en klantzijde. ‘Als je samen kijkt dan zie je het overall plaatje.’
De Langen zegt dat een aantal klanten al heeft aangegeven regelmatig aan te willen schuiven bij The Loop. Het moet een soort holistisch proces worden.
Küpers laat een voorbeeld uit de praktijk zien van een hier niet nader te noemen klant, waarvoor The Loop de afgelopen periode met succes is ingezet. ‘Daar kregen we het inzicht dat we tussentijds moesten bijsturen op een campagne. Dat leverde uiteindelijk op dat de sales omhoog gingen in een bepaalde periode, terwijl die van de concurrenten daalden. Een goede case dus die heeft uitgewezen dat The Loop je veel nieuwe insights kan verschaffen. Je kunt tijdig bijsturen en opschalen en tot een gezamenlijke, geïntegreerde visie komen. Van onze kant moeten wij zorgen voor het optimaliseren van het hele paid media verhaal. Earned doen we samen. Wij kunnen de klant leren hoe ze sociale media kunnen inzetten.’
Mindshare introduces 'The Loop'
Mindshare en The Loop rond Superbowl in de VS
Twitter Flight School
Mindshare kondigde nog een andere nieuwe tool aan: Twitter Flight School; een online kennisprogramma van Twitter speciaal ontworpen voor mediabureaus. Het doel van Flight School is mediabureaus te informeren en te inspireren om zo het maximale uit Twitter te halen als onderdeel van de reguliere marketingmix. Flight School moet alle informatie bieden die nodig is om 'een impactvolle marketingcampagne te ontwikkelen' op Twitter. De medewerkers van Mindshare krijgen toegang tot het lesprogramma en aanvullende informatie. Het programma bestaat uit vier modules speciaal ontwikkeld voor de verschillende functies en expertises binnen mediabureaus.