De printbranche krimpt al jaren, maar dit jaar gaat dat wat minder hard. Dagbladen -9 procent, magazines -6 procent en huis-aan-huisbladen -6,5 procent, zo verwacht MAGNA. De totale krimp was in 2017 nog -9,3 procent, met -11,3 procent bij de dagbladen, -8,4 bij de magazines en -7,0 procent bij de huis-aan-huisbladen.
Wel is er een voorbehoud voor de 2018 cijfers: deze zijn gebaseerd op pagina’s. Buying director print Stephan van der Sman: ‘Tegenwoordig zit veel geld in productie en uitgevers zetten zelf allerlei marketingacties op over de rug van het eigen bereik. In een eigen rapport geeft ABN Amro een krimp van 1,5 tot 2 procent aan en die is wellicht wat realistischer. Want reguliere advertentie-inkomsten dalen, maar branded content blijft hard groeien.’
Marktleider de Persgroep kondigde geen enorme prijsstijgingen aan ‘zoals die van vorig jaar’. De prijzen in de dagbladenmarkt stijgen met 2 procent of iets meer. In feite is dat een inflatiecorrectie. Uitschieters zijn er bij de magazines. AD Magazine wordt 63,2 procent duurder. Een gevolg van het gladtrekken van de magazineprijzen binnen de Persgroep.
MAGNA voorspelt verder dat Sanoma zich uiteindelijk uit Nederland terug gaat trekken. Eerst zal het Finse concern zich richten op samenwerking en een digitale koers, onder leiding van de nieuwe CEO Marc Duijndam. Maar op termijn gaat Sanoma hier weg, denkt Van der Sman. Ook al heeft topvrouw Susan Duinhoven dat eerder ontkend.
Van der Sman: ‘Sanoma wil geen losse onderdelen van het bedrijf verkopen, zoals NU.nl. Dan zijn er twee kandidaten in de markt: Talpa en de meest voor de hand liggende, de Persgroep.
Een private equity partij zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, om de verschillende onderdelen los te verkopen. ‘MAGNA vindt dit het minst wenselijke en slechtst denkbare scenario.’