Vanchtend kwam ik iets interessants tegen. Dat we over een paar jaar geavanceerdere kijkcijferskastjes krijgen dat is wel duidelijk. Wie dat gaat doen, dat is nog niet duidelijk. Hoe dat gaat gebeuren, daar wordt wel steeds meer over duidelijk.
In de VS komt Time Warner Cable eind 2005 met een pilot waarbij ze via de decoder gaan meten, wat er door (elke) kijker daadwerkelijk gekeken wordt. De technologie hierachter komt van het bedrijf Invidi. Zij willen het kijkgedrag (ze noemen het zelf "TV surf gedrag!") koppelen aan gegevens over leeftijd, geslacht en voorkeuren en dit natuurlijk gaan koppelen aan TV commercials.
Infidi heeft ambitieuze plannen. Ze zeggen dat ze na 30 uur TV kijken een beeld kunnen krijgen van de individuele kijkers. Ofwel ze zoeken patronen in het zapgedrag en proberen daar een lijn in te ontdekken die weer terug moet gaan naar een individueel profiel. Het systeem werkt natuurlijk het best bij TV's waar sprake is van iedere keer dezelfde kijker. Maar ook bij meerdere kijkers werkt het systeem.
Infidi claimt dat ze aan de hand van het zapgedrag met een zekerheid van 95% kunnen bepalen of de kijker een man of een vrouw is. Leeftijd kan bepaald worden met een zekerheid van 75%. Aan de hand van het profiel kiest het systeem een commercial die daar het best bij past.
Het lijkt een beetje op de slimheid van de TiVo recorder. Als Infidi kan waarmaken wat ze beloven, zou het een flinke stap voorwaarts zijn in het inteligent meten en targeten van TV commercials.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!