Merci dat er merken als Tony's Chocolonely zijn

Ken jij de chocola van Merci nog?

Je weet wel, het merk dat naam en faam maakte in de jaren ’90 met hun kreet 'Merci dat jij er bent'.

Het bleek een gat in de markt om op deze manier chocola als gift-item aan te bieden. De bijpassende naam, de verpakking en die geweldige kreet sloten allemaal perfect op elkaar aan. Traditionele marketing, zoals tv-commercials, bleken een belangrijke factor voor het succes.
 

Merci maakte chocola chique
In die tijd was het ‘luxe’ chocola met verschillende variaties die je uitnodigde om meer van hetzelfde te proeven. De chocolaatjes verkregen hun luxe uitstraling mede door hun doorzichtige folie met een gouden wikkel eromheen, elk chocolaatje apart verpakt. Heel chique dus. Laat ik het zo zeggen: met Merci als cadeau kon je nog eens bij iemand aankomen als je degene wilde bedanken. 

Tussen het heden en die befaamde jaren ’90 is er echter wel het een en ander veranderd. Zo is de focus van offline inmiddels verlegd naar online marketing. Maar ook in de wereld van chocola hebben producenten niet stil gezeten. Fair trade claimde een belangrijkere positie in de branche. Verpakkingen werden weer retro gemaakt en we kregen te maken met vernieuwende smaken. Merci bleef echter Merci en dus zei Tony's Chocolonely 'merci beaucoup'. 

Hazelnoot vs. salted caramel
Ik weet niet of Tony's Choclonely er debet aan is geweest, maar de chocola die ik mee naar huis neem moet minimaal zeezout bevatten, wil mijn vriendin mij nog binnenlaten. Of het nou gaat om chocola, taart of stroopwafels. De term ‘salted caramel’ is een waar begrip aan het worden. Echter, niet binnen Merci, want die blijven nog trouw volhouden aan hun hazelnootvariant.

Hoe kan een merk het zover laten komen?!
Afgelopen week kreeg ik een eierdoosje met twaalf paaseitjes erin voorgeschoteld van Tony's Chocolonely. Mijn vriendin natuurlijk blij, maar het stemde de marketeer in mij ook beetje verdrietig. Niet om Tony's Chocolonely natuurlijk. Het is geweldig hoe zij deze markt steeds weer op creatieve manier weten te veroveren. Nu dus met een geniale 'eierdoos look-alike'. Maar ik moest ook even terugdenken aan Merci. 

Hoe hebben zij het toch zover kunnen laten komen? Van enige creativiteit is allang geen sprake meer. Als ik aan Merci denk, zie ik de doosjes voor me die nu ‘ondankbaar’ wegkwijnen in discounters zoals de Action en de Kruidvat. Misschien dat ze het als prijzenpakker nog wel goed doen, maar dat laatste beetje luxe uitstraling wat ze hadden is toch wel als ‘chocola’ voor de zon verdwenen.

Jammer dat sommige merken te lang stilzitten. Tegelijkertijd zeg ik 'Merci' tegen de merken die hier guitig en met veel creativiteit gebruik van weten te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie