4 van de 10 mensen zeggen dat geld belangrijk is, maar 5 van de 10 geven aan dat ze waarschijnlijk gelukkiger zouden zijn als ze minder zouden consumeren.
Dit blijkt uit de studie Money, Money, Money: Attitudes Toward Credit, Consumption, and Cryptocurrency van Havas Worldwide waarin ook Nederlanders zijn ondervraagd.
Geld maakt niet gelukkiger, maar het draagt wel bij aan de kwaliteit van het leven. 70 procent van de respondenten zegt dat het leven beter zou zijn als ze meer geld hadden, maar 81 procent zegt dat mensen die geobsedeerd zijn door geld, te weinig van de ware betekenis van het leven begrijpen. 73 procent zegt dat ze mensen die rijk zijn maar simpel leven, bewonderen.
Kapitalisme richting bankroet
De wereldeconomie hapert, mensen hebben minder persoonlijk rijkdom en ons gedrag ten aanzien van geld veranderd. Al met al is het volgens het communicatiebureau duidelijk dat kapitalisme op weg richting ‘bankroet’ is.
Slechts 40 procent gelooft in de basis van een kapitalistische maatschappij. Minder dan de helft van de respondenten vindt namelijk dat hoe harder een persoon werkt, hoe meer hij zal verdienen. 50 procent van de respondenten zegt dat het frustrerend is om veel te werken, alleen om zichzelf te onderhouden.
Financiële onzekerheid
Havas' chief strategy officer Dan Goldstein zegt dat consumenten te maken hebben met financiële onzekerheid. 'Hard werken levert te weinig op, geld wordt minder waard met de stagnerende wereldeconomie. Mensen zien geen betere mogelijkheden om hun geld te beheren en de financiële toekomst van hun kinderen ziet er niet rooskleurig uit. Globalisering en de snelle ontwikkeling van de technologie hebben bijgedragen aan een oneerlijke distributie van welvaart. Dat is de kern van veel problemen.’
'Ondernemers zijn zowel onderdeel als oplossing van het probleem', meent hij. 'Ze moeten niet alleen maar waarde creëren voor aandeelhouders, maar voor de hele wereld.'
Luxe op z'n kop
De afgelopen jaren was 'consuminderen' een trend. Mensen kochten simpele, minder vervuilende producten. Maar veel van de 'natuurlijkere' en simpelere producten bleken juist duurder te zijn. Luxe op z'n kop, zo noemt Havas dit.
Wat het bureau nu ziet is dat de behoefte aan simpelere en minder producten minder ‘romantisch en meer pragmatisch’ is ingestoken. Simpele, zuinige producten worden goedkoper.
Prosumers zijn early adaptors
Mensen maken minder schulden en gaan minder leningen aan (behalve als het gaat om een huis, of de studie van hun kinderen). Bijna 7 van de 10 respondenten zeggen dat hun leven zou zou beter als ze minder schulden hadden.
Havas ziet dat mensen dagelijkse dingen anders ervaren. We kijken films, series en muziek gratis of tegen een laag bedrag via Spotify of Netflix, maar toch is 82 procent van de 'prosumers' (in dit geval: early adapters) ervan overtuigd dat steeds minder dingen gratis zijn. Dit geldt voor 86 procent van de 'mainstream'-ondervraagden.
De perceptie van kosten kunnen volgens Havas beïnvloed zijn door de deeleconomie.
Als het gaat om het delen van persoonlijke data, blijken early adaptors, de Prosumers, meer bereid dit te doen in ruil voor gratis informatie. Prosumers (73 procent) zijn ook meer bereid om advertenties te kijken in ruil voor gratis informatie of entertainment.
Banken moeten veranderen
Consumenten in de hele wereld verwachten dat banken zich aanpassen aan de nieuwe technologieën. Zij moeten een persoonlijkere rol in het leven van klanten spelen. 59 procent van de ondervraagden wil slimmer sparen, 49 procent wil financiële zaken graag bij één organisatie hebben. Van de early adopters (Prosumers), wil 55 procent graag van alles via smartphone betalen. Een zelfde percentage vindt het geen punt om biometrische technologieën voor de betalingen te gebruiken.
Voor het onderzoek van 11,976 mensen van 18 jaar of uit 37 landen, waaronder Nederland.