Premium

Men's Health Manager De Jong over 'living the brand'

Elke maand zet Adformatie een talent onder de 30 jaar in de spotlights. Dit keer: Martyn de Jong, online manager van Men’s Health.

Tekst: Floor van Dijck

Vanavond worden de Mercurs weer uitgereikt. Kanshebber in de categorie BeLOFTe van het Jaar is Martyn de Jong, online manager van Men’s Health.

In twaalf weken jezelf droog trainen. Vierhonderdvijftig kilometer op de fiets door de bergen van Vietnam. Online manager van Men’s Health Martyn de Jong doet het. Voor zijn werk, maar ook voor zichzelf. Een typisch geval van ‘living the brand.’ Met ongekende drive én oprechte interesse voor het onderwerp. ‘Ik bén de doelgroep’, beaamt De Jong. ‘Dus ik kan van mezelf uitgaan: als ik het interessant vind, dan kan ik erop vertrouwen dat mijn lezers dat ook vinden.’ Het resultaat mag er zijn: de online content van Men’s Health scoort. De Jong is dan ook een van de favorieten voor de Mercur Talent of the Year Award. Zijn geheim? ‘Vrijheid, originaliteit en niet bang zijn om op je bek te gaan.’

Hij is het uithangbord van Men’s Health online, natuurlijk voorzien van een gespierd lichaam, dat hij inzet voor de zaak. ‘We stellen onszelf de vragen die spelen bij onze lezers, en gebruiken onze eigen ervaringen voor de content.’ Dat vraagt om nogal wat investering in tijd en zweet. Jezelf droogtrainen betekent uren in de sportschool, maaltijdprepping, je sociale leven on hold zetten. ‘Dat is soms zwaar, maar voor mij is het ook heel motiverend. Ik heb diabetes type één en die ziekte is beter in te stellen als ik veel beweeg. Dus goed voor mijn lichaam zorgen en veel bewegen is mijn werk en mijn hobby, maar ook een fysieke behoefte.’

Online verhalen, filmpjes, een succesvolle podcast en YouTube-documentaires met miljoenen views: onder De Jong groeide de online zichtbaarheid van Men’s Health Nederland explosief en over verschillende kanalen. Door drive, passie voor de zaak en het onderwerp, maar ook dankzij slimme contentmarketingstrategie. Door zich bijvoorbeeld heel bewust niet tot het Nederlands als voertaal in de documentaires te beperken, ging het YouTube-kanaal het afgelopen jaar van zevenhonderd naar 25.000 abonnees. ‘We zijn nu het grootste kanaal van Hearst en de inkomsten zijn ook niet matig.’ Ook is hij niet bang om nieuwe doelgroepen aan te boren. Zo verschijnt volgende week een trainingguide en -serie gericht op jongeren, gemaakt samen met tv-presentator Jayjay Boske.

Online heb je de vrijheid om te experimenteren, dat is ook iets wat ik heel duidelijk heb meegekregen van de vorige hoofdredacteur: “Blijf experimenteren, je hoort het wel van de lezers als ze het niet leuk vinden”. Dat is voor mij zo’n blijk van vertrouwen geweest, en nog steeds. Ik gok dat dat redelijk uniek is. Het geeft ontzettend veel voldoening als je iets bedenkt, maakt en goede feedback krijgt van de lezers en luisteraars, dat geeft een topgevoel.’

Bio

Martyn de Jong (30) is online manager van Men’s Health (Hearst Netherlands). Het afgelopen jaar zette hij Men’s Health online op de kaart met bijzondere content. Hij is genomineerd voor de Mercur Talent of the Year Award. Zijn motto: ‘Wees niet bang om fouten te maken.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie