Premium

Meer Belgen, minder TMG op Nederlandse dagbladenmarkt

De Belgische uitgevers gaan de Nederlandse dagbladmarkt domineren. En TMG grijpt mis. Maar is dat erg?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het zal voor met name het personeel van NRC Media een opluchting zijn dat het Belgische Mediahuis - Corelio en Concentra – exclusief gaat onderhandelen met eigenaar Egeria over een . Precies een maand geleden werd dat Telegraaf Media Groep (TMG) tóch weer in de running was voor de uitgever van NRC Media en nrc.next. Maar het was geen geheim dat met name de (hoofd)redactie het totaal niet zag zitten om in één bedrijf te zitten met De Telegraaf. Het zou te veel een botsing van culturen zijn, zo was steeds te horen.

Het Telegraaf-concern was één van de drie serieuze partijen voor een overname van NRC, dat door investeringsfonds Egeria eind maart officieel te koop was gezet. De andere twee: Lux et Libertas, de stichting die de journalistieke waarden van de krant(en) moet beschermen – die de lezer wilde betrekken in een overname, en daarmee behoorlijk ver was, en Corelio.

100 miljoen?
Nu zou het dus een combinatie kunnen worden van die laatste twee, want afgaande op de berichtgeving van vanmorgen wordt gekeken of de NRC-lezer ook betrokken kan worden in het verkoopproces. Hoe dat dan precies in zijn werk gaat, is de vraag.

Een andere vraag is wat NRC Media uiteindelijk moet opbrengen. Egeria wil meer dan 100 miljoen euro. TMG bood volgens Het Financieele Dagblad 90 miljoen, maar dat was nog niet genoeg. De rest moest ook uit eigen middelen komen, dus zou het concern bereid zijn puzzeltak Keesing te verkopen.

TMG is minder innovatief
Dat scenario kan nu dus de prullenbak in. Hoewel TMG nooit officieel bevestigd heeft daadwerkelijk NRC te willen kopen, moest het uitgeefconcern wel iets gaan doen. Juist de sterke digitale slag die men binnen NRC heeft gemaakt, is nog niet zo gemaakt bij de uitgever van De Telegraaf. Bij TMG is de focus nog altijd heel erg ‘print gerelateerd’.

Veranderingen gaan bij TMG niet zo snel. Men is minder innovatief. Niet voor niets was het de krant van wakker Nederland die als laatste van broadsheet naar tabloid ging. Een ander nadeel is dat de top van het bedrijf net weer vernieuwd is sinds deze zomer. De ceo en cfo van de noordelijke dagbladgroep NDC Media werden binnengehaald en gaan dezelfde functies bij TMG bekleden. Men zal dus niet meteen grote strategische beslissingen nemen. Het zou wel logisch zijn om – gezien de achtergrond van de twee nieuwe topmannen – op vrij korte termijn NDC Media in te lijven.



Het zou wel logisch zijn dat TMG – gezien de achtergrond van de twee nieuwe topmannen – op vrij korte termijn NDC Media inlijft.



Drie in plaats van twee grote spelers
Ervan uitgaande dat De Persgroep Wegener definitief overneemt, Mediahuis (Corelio en Concentra dus) NRC en TMG NDC, wordt de Nederlandse dagbladwereld straks gedomineerd door niet twee maar drie grote spelers. Mediahuis komt daarnaast zeer waarschijnlijk ook nog in het bezit van de kranten van Media Groep Limburg (nu van Mecom).

Twee partijen dus van Belgische komaf. Dat hadden we ons een jaar of tien geleden niet kunnen voorstellen. De Persgroep en Corelio (Mediahuis) zijn in België de twee grootste dagbladbedrijven en dat kan hier ook een interessante strijd worden.

TMG heeft nog altijd de twee grootste dagbladen (Telegraaf en - de nieuwe - Metro) in handen als het gaat om bereik, maar wordt dus minder groot dan een maand geleden nog gedacht werd. Maar het kan ook als positief gezien worden: drie sterke partijen op de dagbladenmarkt – bij De Persgroep spreekt men liever van nieuwsmedia – is goed voor de pluriformiteit in de sector en een nieuwe partij die zijn intrede doet in de markt geeft ongetwijfeld weer nieuwe energie.

Alles over de verkoop van NRC in ons .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie