De McMood kwam uit meer dan 114.000 inzendingen naar voren als winnaar van ´De Bekendste Burger’. De McMood won daarmee van twee andere topfavorieten: de Italiaans getinte McAzzurro en het Surinaamse broodje. James Zeelenberg is de bedenker van de McMood, die vanaf morgen verkrijgbaar is voor € 3,75.
James Zeelenberg, eerstejaars student Grafisch Lyceum en fervent gamer, is de bedenker van de McMood, die bestaat uit een broodje met kaastopping, rundvlees, cheddarkaas, augurk, tomaat en ijsbergsla. Uniek aan de McMood zijn het spiegelei en de McDonald’s Fritessaus die James besloot aan zijn burger toe te voegen.
Dit was de eerste co-creatie van Mc Donald’s, die vandaag zijn climax beleefde met de uitreiking van de McMood. Hoe ging dat?
Debbie de Wagenaar: ‘De winnaar werd samen met jurylid en presentator Martijn Krabbé voorgereden in een limo, waar een reclamebord werd onthuld en de eerste burger is uitgereikt. Ook zag hij de tv-commercial, waarin hij zelf de hoofdrol speelt en een vip treatment krijgt.’
De consument heeft massaal gestemd voor een burger met een spiegelei erop. Wat is hier zo bijzonder aan?
‘Het is de keuze van Nederland. De toevoeging van een ei is typisch Nederlands.’
Zal de McMood daarom aanslaan, denk je?
‘Er is massaal gestemd voor deze burger. Eerst online met 744.000 stemmen van het Nederlandse publiek, daarna volgde een jureringsronde en een laatste test door een consumentenpanel. We gaan er dus vanuit dat de McMood aanslaat, want dit is waar Nederland voor heeft gekozen.’
Hoe lang blijft de McMood verkrijgbaar?
‘In ieder geval de komende vier weken. Wat er daarna gebeurt is afhankelijk van de respons.’
Waar kwam het idee voor ‘De Bekendste Burger’ vandaan?
‘De actie heeft eerder gelopen in Duitsland, Oostenrijk en Spanje. Vanwege het succes aldaar hebben we besloten het ook in Nederland te doen. Met drie-en-een-kwart miljoen stemmen mogen we spreken van een eclatant succes.’
Volgend jaar een vervolg?
‘Het succes spreekt voor zichzelf, dus hoogstwaarschijnlijk wel.’
Hoe bewerkelijk was het om tot een burger te komen die niet onderdoet voor de andere McDonald’s-Producten?
‘In het begin van het proces konden kandidaten kiezen uit zeventig producten. De tien burgers die door Nederland zijn gekozen, hebben we vervolgens echt gemaakt. Een jury heeft deze vervolgens beoordeeld. Sommige ingrediënten bleken niet te werken. Zo zaten er nog chips bovenop de originele McMood. Ook andere burgers zijn aangepast. Door dat soort ingrediënten weg te laten zijn we tot een zo optimaal mogelijke burger gekomen.’
Vanavond gaat de campagne rond de McMood van start. Hoe ziet die eruit?
‘De campagne gaat vier weken lopen. De commercial met daarin James Zeelenberg in de hoofdrol is vanaf 22.00 uur te zien op RTL4, SBS6, Net5, National Geographic, Discovery Channel en Comedy Central, naast print en out of home. Ook binnen de vestigingen van McDonald’s is de McMood veelvuldig te zien.’
Is de ‘De Bekendste Burger’ meer dan alleen een marketingstunt?
‘Ja. We willen hiermee laten zien dat we luisteren naar onze consument. We laten de mensen letterlijk toe in onze keuken. Het is een goed doordachte campagne waarin het draait om transparantie.’
Hebben jullie gekeken naar andere co-creatiecampagnes, zoals die van bijvoorbeeld Lay’s?
‘Uiteraard. Maar we hebben vooral gekeken naar de voorgaande acties in Duitsland, Oostenrijk en Spanje. Deze ervaringen hebben we gekoppeld aan onze kennis van de Nederlandse markt.’
Tot slot: wat heeft McDonald’s hier nu eigenlijk aan? Levert het een beter imago op? Of klinkende munt?
‘Het gaat verder dan dat. Uit de reacties kun je goed opmaken wat er speelt in de markt. Mensen stemden niet alleen, maar kwamen ook met suggesties voor bijvoorbeeld glutenvrije broodjes of kipburgers. Of ze wilden weten waar ons rundvlees vandaan komt. Zo gingen we een directe dialoog aan met onze klanten. Je zou kunnen zeggen dat met deze actie de commercie hand in hand gaat met die dialoog.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!