In de afgelopen jaren waren de grootste merken en private label de motoren van de groei binnen supermarkten.
Maar in 2014 is het aandeel private label voor het eerst gedaald en naar nu blijkt is de groei van de 100 grootste merken afgenomen, zo zien de onderzoekers.
De honderd grootste A-merken in de supermarkt zijn het afgelopen jaar met 0,2 procent in omzet gegroeid, minder dan in 2013.
IRI meent dat dit komt door gebrek aan innovatie bij de top 100-merken en afvloeiing van omzet van deze merken naar andere kanalen.
Voor het eerst in 13 jaar
Het grootste A-merk in Nederland is Marlboro voor het eerst in 13 jaar, het is van positie gewisseld met de nummer 2, Campina.
Binnen de Top 100 is het merk Nutrilon de grootste stijger met 19 plekken winst. Dit is volgens IRI a-typisch, want winst wordt veroorzaakt door de aankoop van babymelk in Nederlandse supermarkten voor consumptie in China.
De hoogste nieuwe binnenkomer is Wagner, die door de groei van Big Pizza’s en Piccolinis op plek 93 de merken top 100 binnentreedt.
Positie 2014 - Positie 2013 - omzet in euro (miljoen) 2014
1 (2) Marlboro 399
2 (1) Campina 385
3 (3) Douwe Egberts 309
4 (4) Coca-Cola 294
5 (5) Heineken 246
6 (6) Unox 202
7 (7) Dr Oetker 177
8 (8) Camel 177
9 (10) Amstel 176
10 (11) Grolsch 160
Het bureau publiceert jaarlijkse Merken Top 100 supermarkten.
De volledige Merken Top 100 wordt gepubliceerd in het vakblad FoodMagazine.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!