Grote vraag naar professionals betaalt zich nog niet uit in hogere beloning

ZZP-tarieven stijgen nauwelijks, uitgezonderd marketing, communicatie en sales.

De krapte op de arbeidsmarkt neemt verontrustende vormen aan. Toch komt dit gegeven slechts in zeer beperkt mate terug in de uurtarieven van zzp’ers. Twee op de drie ZZP’ers heeft in 2018 zijn tarief niet verhoogd, 18% heeft alleen een inflatiecorrectie toegevoegd en 9% heeft door de schaarste zijn tarief extra verhoogd.

In veel gevallen liggen de tarieven van ZZP’ers nu pas weer op het niveau van de tarieven van voor 2008, zo blijkt uit onderzoek van Planet Interim, Intelligence Group en de ZZP Tariefindicator op basis van honderdduizenden records uit 2016 – 2018.

zzp

Uit analyse van 54.580 interim-opdrachten in 2018 blijkt een gemiddelde tariefgroei van 3,3%. Dit een daling met 1% ten opzichte van 2017. De grootste stijging was te zien bij interim professionals in het vakgebied Inkoop en Logistiek (12,7%), gevolgd door Marketing, Communicatie en Sales (+10,7%) en Financieel, Bankieren en Verzekeren (+10,5%).

In de interim en ZZP-markt gaan in Nederland jaarlijks tientallen miljarden euro’s om. Toch is er nauwelijks inzicht over welke tarieven gangbaar zijn voor bepaalde vormen van dienstverlening. Opvallend in dit verband is dat recruiters (de personen die de bemiddelingen van zzp’ers doen) hun eigen uurtarief met gemiddeld 9% onderschatten (namelijk 69,88 euro in vergelijking met 76,65 euro wat het gemiddelde uurtarief in de markt is).

Transparantie in tariefvorming zou helpen om een gezonde balans tussen werkgever, intermediair en interimmer te bereiken. ‘Zonder transparantie zal het groeiend aantal zzp’ers serieuze concessies moeten doen aan het uurtarief wanneer de economie afkoelt’, voorspellen Niels van Berkel van Planet Interim en Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie