Premium

Kobalt houdt op te bestaan, integratie in Carat

Het roemruchte mediabureaulabel Kobalt bestaat per 1 januari 2015 niet meer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Carat en Kobalt Media bundelen vanaf 1 januari 2015 hun krachten in het bureau Carat. Deze integratie moet leiden tot ‘een intensievere samenwerking tussen talenten en een betere deling van kennis’.

‘Hierdoor ontstaat een sterk bureau met een vergrote slagkracht in de markt en wordt de dienstverlening richting onze klanten naar een hoger plan getild’, zegt Julius Minnaar, ceo van holding Dentsu Aegis Network Netherlands.

Sander Fauth, managing director van Carat (foto boven links): ‘Kobalt Media en Carat zijn twee sterke bureaus die elkaar al vaak wisten te vinden op allerlei terreinen. Deze samenwerking gaat nu nog meer gestalte krijgen waardoor we meer focus aanbrengen in onze dienstverlening.’

Managing director Martin Wink (foto rechts) van Kobalt Media gaat samen met Fauth de directie voeren. Alle medewerkers van Kobalt gaan mee. Wink: ‘Ik ben er van overtuigd dat we met het nieuwe Carat een grote stap kunnen zetten in onze dienstverlening.’

Carat heeft met de integratie ruim 40 medewerkers en werkt onder meer voor Opel, Sanoma, De Lotto, Philips, Werkspot, C&A, BCC en C1000.


Mediabureau met aandeelhoudersconstructie
Kobalt was – in oude vorm - uniek als mediabureau vanwege de aandeelhoudersconstructie. Het werd in de jaren zeventig opgericht door Vendex en Ahold. Onder Ries Meijer groeide Kobalt uit tot het grootste mediabureau van Nederland. Meijer werd in 1994 naar Kobalt gehaald. Hij wilde Kobalt laten groeien door meer aandeelhouders (adverteerders) aan het bedrijf te binden. En dat lukte: onder meer ABN Amro en Heineken werden binnengehaald.

Er was weerstand toen Kobalt PMA-lid werd, omdat andere mediabureaus het bedrijf van Meijer als gevaar zagen. Maar Kobalt groeide gestaag door naar – op zijn top – 200 medewerkers en een omzet van 500 miljoen euro. Er werd ook geïnvesteerd, met bijvoorbeeld het binnenhalen van Alfred Levi’s 3MO en het opzetten van kenniscentrum Blue Delphi (door John Faasse).

Wel was van begin af aan duidelijk dat het businessmodel van adverteerders als aandeelhouders van een mediabureau niet het eeuwige leven zou hebben.

In oktober 2004 vertrok Ries Meijer als ceo en werd hij opgevolgd door Marc Stubbé (die toen nog Mediaedge:cia leidde). Onder zijn leiding werd het mediabureau door de toenmalige aandeelhouders en directie tegen het licht gehouden en werd besloten tot verkoop. Dat gebeurde in 2007: Thieme GrafiMedia was de nieuwe eigenaar, waar gedacht werd dat Aegis, Omnicom of Havas wel eens de nieuwe eigenaar zou kunnen worden. Cfo Marceline Beijer schoof door naar de ceo-positie. Kobalt had het in die periode moeilijk door de economische crisis.

In december 2010 werd DHG Holding van investeerder Marco Geeratz eigenaar van Kobalt, waarbij het bureau gesplitst werd in een media- en grafimedia-tak. Geeratz werd zelf ceo. Nog geen jaar later werd Kobalt eigendom van Aegis Media Nederland, als zelfstandig media-adviesbureau. Nu drie jaar later houdt Kobalt op te bestaan.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie