Kerrie Finch, oprichter van pr-bureau FinchFactor, voorspelt de toekomst van het marketing- en communicatievak tijdens Koffiedik Kijken 2018. In dit interview blikt zij eerst terug en vertelt zij over haar successen, lessen en uitdagingen van afgelopen jaar.
Finch is ‘aanwezig’, ‘vasthoudend’ en vooral niet bang om uitdagingen aan te gaan. Mede dankzij die eigenschappen heeft zij in zeven jaar een toonaangevend ‘reputatiemanagementbureau’ uit de grond gestampt. Ze verspreidt de naam en faam van merken en bureaus in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en sinds 2017 ook de Verenigde Staten.
Wat zijn jouw hoogtepunten dit jaar?
‘Dit jaar openden we kantoren in Los Angeles in New York met Airbnb, MediaMonks en Critical Mass als eerste klanten. Dat zijn flinke mijlpalen. Daarnaast namen we veel nieuwe mensen aan en is het team bijna verdubbeld naar 25 man.’
‘Voor Airbnb werken we wereldwijd mee aan doelen rondom diversiteit en creativiteit. En onze vrienden van Mediamonks hebben enorm veel succes wereldwijd. Het is super spannend om ze daarbij te ondersteunen. Mediamonks was onze eerste klant en daar ben ik trots op: we hebben samen goede en slechte tijden meegemaakt. Vooral goede.’
Finch deed nog veel meer in 2017. Naast haar werk als directeur van FinchFactor vertegenwoordigt en adviseert ze Cannes Lions in Nederland. Gevraagd naar haar dieptepunten, noemt ze de diversiteit en gelijkheid in de reclamewereld.
‘Het is eigenlijk een schande dat we het daar heden ten dage nog over moeten hebben. Ik vind het vreselijk, maar ben daardoor ook gemotiveerd om er iets aan te doen. Daarom heb ik SheSays Amsterdam opgericht. Dit jaar organiseerden we vier evenementen en workshops, dat zijn dan weer hoogtepunten. Wie weet maakt het volgend jaar niet meer uit welke huidskleur je hebt, hoe oud je bent of dat je een vagina hebt. Maar ik reken er niet op.’
Wat is voor jou persoonlijk de grootste uitdaging?
‘Toen ik FinchFactor begon, verwachtte ik niet dat het zo groot zou worden. Ik vond het al reuze spannend om de eerste werknemer aan te nemen. Nu hebben we ineens vier kantoren. Het lastigste vind ik loslaten. Voor mezelf leg ik de lat heel hoog, dus ook voor mijn personeel. De komende tijd moet ik leren wat meer afstand te nemen.’
Wat is tot nu toe de grootste les?
‘Ondanks pogingen mezelf te klonen of een tijdmachine te bouwen, kan ik toch echt niet op meerdere plekken tegelijk zijn. Daarom moet ik me juist meer bezighouden met de grote lijnen en voor de details vertrouwen op anderen.’
Welke trend heeft in 2018 de meeste invloed op het marketing- en communicatievak?
‘Er komen steeds meer authentieke merken, ondernemers met een missie. We zijn klaar met bedrijven die ons iets op de mouw willen spelden. We zijn teleurgesteld in politiek. Een haatzaaiende reality-tv-ster kan zomaar de machtigste man van het land worden, met zijn dikke duim op de ‘bom’-knop. We zijn allemaal op zoek naar iets om in te geloven. En daar willen we best voor betalen.’
Hoe ga jij het verschil maken?
‘Ik geloof zelf in het bevorderen van diversiteit en gelijkheid in leiderschap. Deze passie ligt ten grondslag aan alles wat we doen bij FinchFactor. Zichtbare rolmodellen hebben enorme impact op de volgende generatie. Als ik terugdenk aan mijn 18-jarige zelf, had ik slechts een of twee vrouwen die me inspireerden. Gelukkig is de wereld veranderd, maar er is nog steeds veel ruimte voor verbetering.'
‘Verder krijg ik een kick van samenwerken voor Cannes Lions met Ine Kim en Kyra Roest. Samen komen wij op voor de volgende generatie in de creatieve wereld. En tot slot zit ik in het bestuur van de ADCN, met Dinesh Sonak aan het hoofd. Zijn onuitputtelijke kruistocht om de Nederlandse creatieve branche verder te brengen is inspirerend en daar wil ik hem zoveel mogelijk bij helpen.’
Waar ben je helemaal klaar mee?
‘Te weinig tijd. Serieus. Als ondernemer en eigenaar van vier kantoren in vier verschillende tijdzones, zou ik echt veel geld betalen voor extra uren in een dag. Vrije tijd is een luxe die je moet koesteren.’