Tekst: Shelly van Winden*
Supermarkt Jumbo gaat de strijd tegen verspilling aan samen met de Verspillingsfabriek. Eén van Jumbo’s oplossingen is verse ketchup van geredde tomaten. Met ook nog eens minder suiker en zout dan gewone ketchup. Wat vinden consumenten hiervan?
Gezond en duurzaam
Het gezonder maken van producten is een hype, net als duurzaamheid. Mensen willen niet alleen gezonde en duurzame producten, maar geven ook aan weinig weg willen gooien en voedselverspilling tegen te willen gaan. Jumbo speelt dus duidelijk in op een groeiende behoefte.
Ook met de geloofwaardigheid zit het goed. Een ketchup gemaakt van verse tomaten met minder toevoegingen is naar verwachting lekkerder en gezonder. Ook gelooft een groot deel van de ondervraagde consumenten dat Jumbo graag duurzaam wil zijn.
De herkenbare voordelen van deze verse ketchup zorgen voor een aansprekend product, dat men ook nog eens van plan is te gaan kopen. De prijs (1,99 euro ten tijde van het onderzoek, nu 1,49 euro) speelt een positieve rol. De aankoopintentie ligt na bekendmaking van de prijs zelfs nog iets hoger.
Er zijn natuurlijk gezinnen waar niet of nauwelijks ketchup wordt gegeten en dit concept zal deze mensen niet overtuigen dit wel te gaan doen. Ook is de beperkte houdbaarheid een struikelblok. Toch is de nieuwsgierigheid gewekt.
Conclusie: top
Jumbo slaat de goede weg in met een product gemaakt van geredde tomaten. Het idee spreekt de consument op meerdere vlakken aan. Ook voor het imago van Jumbo is het positief. Maar, gezond en duurzaam is niet altijd lekker(der), dus eerst nog even proeven.
*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)
Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juni 2017, 140 Nederlanders online ondervraagd.