Nu de wereld op zijn kop staat, is het tijd voor contemplatie en overweging. Zo ook bij Judith van der Rijt, digital manager bij Coca-Cola Nederland. Ze vroeg zich af of haar werk voor het iconische merk ook haar ‘bestemming’ was? Het antwoord is dat ze op 1 november haar eigen bedrijf begint, Midsommar.
Van der Rijt: ‘Dat heeft vooral te maken met wat ik op dit moment nodig heb als persoon. Ik heb al heel lang alles van mezelf gegeven, hard gewerkt in loondienst, en nu wil ik graag wat meer vrijheid, zowel in werktijd als in verschillende projecten voor verschillende opdrachtgevers.’
Met haar Misommar richt Van der Rijt zich op digitale strategie en projecten, online campagnes, social media en influencer relations, en dat vooral voor merken die Gen-Z en millennials als doelgroep hebben.
‘Ik denk dat het goed bij mijn manier van werken past. Het heeft altijd al op mijn bucketlist gestaan. Ik heb een aantal verschillende functies gehad en juist die afwisseling in werk is wat me enthousiast maakt. Die veelzijdigheid is ook wat mij als persoon kenmerkt en waar mijn kracht ligt. Door zelfstandig verder te gaan, heb ik gewoonweg meer ruimte om meerdere interessante projecten tegelijk te doen.’
‘De vorm is voor mij op dit moment liquide, elk project kan een andere vorm van samenwerking vereisen. Of ik als freelancer bij een andere agency aanschuif of onder eigen naam voor een merk werk is voor mij niet zo belangrijk.’
‘Ik wil met Midsommar personen centraal stellen in plaats van een bureau. Ik geloof erin dat je als klant uiteindelijk altijd zoekt naar de beste mensen voor een projectteam. Je moet in staat zijn dat team zelf samen te kunnen stellen. Bureaus kunnen staan voor een bepaalde kwaliteit, maar uiteindelijk valt of staat die bij de medewerkers. Wat ik heb geleerd van de advocatuur is dat het daar veel gewoner is om als klant gekoppeld te zijn aan een persoon in plaats van aan een bureau. Als een medewerker vertrekt, neemt die ook zijn klanten mee.’
‘Ja, ik vind dat we als markt nog teveel nadenken over de traditionele hokjes 'bureau' versus 'klant', en als bureaus te individueel opereren. Ik wil als Midsommar, maar ook als mezelf, meer fungeren als een schakel tussen klant en bureaus, of tussen teams van verschillende bureaus of disciplines.’
'Ik ben natuurlijk nog maar net out in the open met mijn plan, maar ik heb al wel wat gesprekken lopen, ja. Dat zijn heel diverse partijen overigens, van zowel merk- als bureauzijde.'
‘Ik sluit het zeker niet uit dat ik later ga groeien naar een klein team, maar dan liefst in een iets andere vorm dan de traditionele bureaus. Hoe dat eruit gaat zien is iets wat op dit moment nog niet aan de orde is, maar ik heb daar wel al wat ideeën bij. Maar die maak ik dan bekend.’