Premium

Judith van der Rijt verlaat Coca-Cola, begint eigen bureau Midsommar

Klanten zoeken volgens haar de beste mensen en niet zozeer een bepaald bureau.

Judith van der Rijt

Nu de wereld op zijn kop staat, is het tijd voor contemplatie en overweging. Zo ook bij Judith van der Rijt, digital manager bij Coca-Cola Nederland. Ze vroeg zich af of haar werk voor het iconische merk ook haar ‘bestemming’ was? Het antwoord is dat ze op 1 november haar eigen bedrijf begint, Midsommar.

Van der Rijt: ‘Dat heeft vooral te maken met wat ik op dit moment nodig heb als persoon. Ik heb al heel lang alles van mezelf gegeven, hard gewerkt in loondienst, en nu wil ik graag wat meer vrijheid, zowel in werktijd als in verschillende projecten voor verschillende opdrachtgevers.’

Met haar Misommar richt Van der Rijt zich op digitale strategie en projecten, online campagnes, social media en influencer relations, en dat vooral voor merken die Gen-Z en millennials als doelgroep hebben.

JM: Waarom wil je eigenlijk zo graag onafhankelijk zijn en als zelfstandige werken?
JvdR:

‘Ik denk dat het goed bij mijn manier van werken past. Het heeft altijd al op mijn bucketlist gestaan. Ik heb een aantal verschillende functies gehad en juist die afwisseling in werk is wat me enthousiast maakt. Die veelzijdigheid is ook wat mij als persoon kenmerkt en waar mijn kracht ligt. Door zelfstandig verder te gaan, heb ik gewoonweg meer ruimte om meerdere interessante projecten tegelijk te doen.’
 

JM: Je schrijft op LinkedIn dat je als professional 'gewoon Judith' bent, maar kiest toch de vorm van een bureau. Waarom?
JvdR:

‘De vorm is voor mij op dit moment liquide, elk project kan een andere vorm van samenwerking vereisen. Of ik als freelancer bij een andere agency aanschuif of onder eigen naam voor een merk werk is voor mij niet zo belangrijk.’

JM: Wat voeg je toe met Midsommar? Wat is je visie achter je bureau?
JvdR:

‘Ik wil met Midsommar personen centraal stellen in plaats van een bureau. Ik geloof erin dat je als klant uiteindelijk altijd zoekt naar de beste mensen voor een projectteam. Je moet in staat zijn dat team zelf samen te kunnen stellen. Bureaus kunnen staan voor een bepaalde kwaliteit, maar uiteindelijk valt of staat die bij de medewerkers. Wat ik heb geleerd van de advocatuur is dat het daar veel gewoner is om als klant gekoppeld te zijn aan een persoon in plaats van aan een bureau. Als een medewerker vertrekt, neemt die ook zijn klanten mee.’

JM: Daar kan de marcom-branche nog wat van leren?
JvdR:

‘Ja, ik vind dat we als markt nog teveel nadenken over de traditionele hokjes 'bureau' versus 'klant', en als bureaus te individueel opereren. Ik wil als Midsommar, maar ook als mezelf, meer fungeren als een schakel tussen klant en bureaus, of tussen teams van verschillende bureaus of disciplines.’

JM: Heb je al klanten?
JvdR:

'Ik ben natuurlijk nog maar net out in the open met mijn plan, maar ik heb al wel wat gesprekken lopen, ja. Dat zijn heel diverse partijen overigens, van zowel merk- als bureauzijde.'

JM: En daarna groter worden?
JvdR:

‘Ik sluit het zeker niet uit dat ik later ga groeien naar een klein team, maar dan liefst in een iets andere vorm dan de traditionele bureaus. Hoe dat eruit gaat zien is iets wat op dit moment nog niet aan de orde is, maar ik heb daar wel al wat ideeën bij. Maar die maak ik dan bekend.’

Judith van der Rijt werkte de afgelopen twee jaar voor Coca-Cola, eerst in als social media-manager waar ze verantwoordelijk was voor de social strategie en -activiteiten voor alle Coca-Cola-merken in Nederland, later als Digital Manager waar ze leiding gaf aan de digitale strategie en campagnes, en aan de online platforms voor bijvoorbeeld promo en restitutie.
Daarvoor werkte ze als PR & Comms-consultant bij Coopr, waar ze onder meer Netflix en Pathé adviseerde, en Coca-Cola, de klant waar ze dus naar overstapte. Nog eerder was Van der Rijt onder meer PR- en marketingmanager van Buzzcapture, sociale media en on- en offline nieuwskanalen analyseert, zoals blogs, fora, kranten, magazines en radio & tv. 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie