An Evening With Brian Solis was de titel waaronder Coopr de kleine Amerikaan programmeerde. In een haast knusse setting met een kleine 100 geïnteresseerden(*) vertelde Solis aan de hand van een voorbereide presentatie zijn verhaal om daarna in een Q&A met de moderatoren en het publiek verder de diepte in te kunnen gaan.
Solis is onder andere co-auteur van Putting the Public back in PR. Recentelijk verscheen van zijn hand Engage, waarbij hij een (naar eigen zeggen wat overdreven) bombastisch filmpje heeft laten maken. De vorm van dat filmpje past eigenlijk helemaal niet bij de man, maar goed, het is een lekkere binnenkomer bij een presentatie.
Social media worden door professionals vaak onderschat doordat het gratis is en zo makkelijk om ermee aan de slag te gaan. Maar Solis benadrukte nog maar eens dat het bepaald niet alleen speelgoed is voor je neefjes en je nichtjes, maar dat het daadwerkelijk veel verandert voor marketing, business executives, klantenservice en pr. De grote woorden die Solis daarvoor gebruikt, bijvoorbeeld ‘the rise of the social customer’ en ‘balance of power is shifting’ komen uit zijn mond echter nooit geforceerd of overdreven over.
Solis legde ook nog maar eens uit dat social media wel degelijk een bepaalde waarde in zich hebben bij het gebruik ervan. Als concreet voorbeeld gaf hij Foursquare. Als mensen nu inchecken op een locatie, bijvoorbeeld een café, en daarover hun twitter- en facebookvrienden op de hoogte stellen ontstaat er een soort nieuw bewustzijn dat ze iets voor die locatie doen (namelijk aandacht geven) en en passant wordt er iets voor terug verwacht, bijvoorbeeld een gratis biertje.
Op dit punt herkende ik mijn eigen (niet waargemaakte) verwachting naar KLM toe. KLM verraste korte tijd geleden enkele reizigers op een kleine attentie als ze met Foursquare inchekte op een luchthaven die KLM aandoet. Mij verblijdde de KLM niet en - ik geef het toe - dat stelde tóch even teleur. Ik was dit gevoel eigenlijk alweer vergeten, totdat Solis het mechanisme achter mijn verwachting verklaarde. Het is één van de elementen waarom Solis geloofwaardig is: hij weet grote trends te vertalen naar kleine herkenbare ervaringen en gevoelens. En andersom.
De visie en de constateringen die Solis op de avond liet passeren zijn voor een groot deel niet nieuw, zeker niet voor een gespecialiseerd publiek als op deze maandagavond in Rotterdam ("Wie gebruikt er Twitter?" Alle handen omhoog. "Wie zit er nú op Twitter?". Alle handen omhoog. "Wie gebruikt er Foursquare?" Heel veel handen omhoog. "Wie is er nu op deze lokatie ingecheckt?" Heel veel handen omhoog.) Toch weet hij moeiteloos een zaal met professionals te boeien doordat hij abstracte en complexe zaken op relatief eenvoudige wijze weet te vertalen naar bruikbare modellen en praktische tips.
Veel kennen Solis vooral van the Conversation Prism, waarvan hij recentelijk de derde versie publiceerde. Een standaardsheet in menig social media presentatie (in ieder geval altijd bij mijzelf. Ik dacht nog even: Hé, die sheet heeft hij van mij.). Opvallend: zelf klikte hij bij deze sheet snel door, hij had immers nog zo veel méér te vertellen.
Hoog niveau met beide benen op de grond
Hier op Molblog laat ik me wel eens (licht) kritisch uit over goeroes, zowel internationaal als nationaal. Mijn jeuk zit er in zulke gevallen in dat je met mooie verhalen alleen niets verandert. Brian Solis snapt de praktische kant ook. En dat is verfrissend.
Dus praat hij ook over puur praktische zaken als het invullen van info en tags bij het plaatsen van een video op youtube, analytics als ‘noodzakelijk kwaad’ voor marketeers en de constatering dat handigheid in Excel en Powerpoint vaak de beste weg is om de hoofden van managers te bereiken. Solis kent de klei van (traditionele) organisaties. En in plaats van dat te veroordelen zoekt hij wegen om verandering in gang te zetten. En dat is stukken realistischer dan alleen maar Google, Zappos en welk ander toonbeeld van vernieuwing te verheerlijken.
Voor die bestaande organisaties is een nieuw leiderschap uiteraard een groot issue. Hij maakte de vergelijking met Lech Walesa, een ware leider in het volgen van zijn overtuiging. Met als uiteindelijk gevolg het leiderschap over zijn land. (Overigens kwam hij even niet op de naam van Walesa, maar dat was dan ook zo'n beetje het enige feitje wat hij even niet paraat leek te hebben.)
Als eerste echte nieuwe leider van deze tijd noemde hij Facebooks Mark Zuckerberg (die prompt door Time werd verkozen tot Man of the Year 2011). Met daarbij wederom het realisme dat het waarschijnlijk nog wel een generatie of twee gaat duren voordat leiders op grote schaal vanuit het perspectief van klanten zullen gaan denken.
En voor wat betreft de keuze voor medewerkers in je bedrijf anno nu: huur niet per definitie de persoon in die tools als twitter en facebook het beste kent, maar kies soms gewoon de persoon die jouw business het beste begrijpt. Dan kom je dus ook niet automatisch uit bij het jonge mensen die hun leven op social media leven. Soms is het makkelijker om je business te leren aan social media kenners. En soms precies andersom.
En zo zitten overal nuances aan. Dus liet Solis zich terecht niet verleiden om zijn hele betoog in één tweet samen te vatten. Het zou onrecht doen aan zijn brede visie op marketing, media en leiderschap. De mensen van Coopr hadden immers 'An Evening With' georganiseerd. Een avond. Een hele waardevolle om precies te zijn.
Meer lezen over An Evening With Brian Solis
Op Molblog
Op Marketingfacts
Op Coopr
(*) Dat er slechts een kleinpubliek lijfelijk aanwezig was is wat mij betreft een gemiste kans voor iedereen die er niet was. Gelukkig weet ook Brian Solis dat dit slechts schijn is. Tegenwoordig heeft elk publiek weer zijn eigen publiek. In een zaal vol twitteraars is dat zeker het geval, gezien alle tweets over het evenement.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!