Thijssen (41) was voordat hij overstapte naar de creative unit van UM freelance en interim communicatiestrateeg. Ook werkte hij in de bureauwereld en was onder meer oprichter van Busted en managing partner van TBWA\Busted.
Hoe kwam het eerste contact met UM tot stand en hoe leidde dat tot je indiensttreding? ‘Ik kwam via een oud-collega in contact met UM-directeur Rik Ruts en de creatief directeur van UM Studios Marnix Tellings. Aanvankelijk om te praten over een interim-opdracht. Hun verhaal over kennisgedreven creativiteit en de ambitie van UM Studios sprak me aan. En er was een klik. Eenmaal aan de slag werd ik verrast door de rest van de mensen bij UM, zowel bij Studios als bij andere afdelingen. De keuze om langer te blijven was snel gemaakt.’
Wat is jouw nummer 1 reden om bij UM te willen werken? ‘Het credo Kennisgedreven Creativiteit. Met kennis - niet gebaseerd op buikgevoel of navelstaarderij maar op data, onderzoek en échte inzichten die de basis vormen voor de creative brief - betere concepten bedenken die dankzij diezelfde kennis ook nog impactvol worden weggezet in earned, paid en owned media.’
Je zegt dat het jouw taak als head of UM Studios is om zowel het werk als de mensen beter te maken. Hoe doe je dat? ‘Ik heb bijna 20 jaar bij veel bureaudisciplines rondgelopen, en overal wat geleerd. Dat probeer ik over te dragen op de relatief jonge groep mensen die we hebben. Maar iets overbrengen, en werk en mensen beter maken, kan wat mij betreft alleen als meewerkend voorman. Dus het liefst sta ik gewoon met m'n poten in de strategie-, creatie- en productie-modder.’
Wat zie je als grootste uitdaging, wat vindt je moeilijk aan deze baan? ‘Allereerst samenwerking intern. Als je bij ons mensen van Marketing Science, strategie en creatie daadwerkelijk bij elkaar zet, zie je wat voor een mooie dingen er kunnen gebeuren. Onze eerste cases bewijzen dat nu. Extern is de uitdaging niet veel anders. Samenwerking. Om onze plek aan die grote samenwerkingstafel te blijven verdienen hoeven we maar één ding te doen; goed (werkend) werk maken en dat met gogme uitdragen.’
Je bent een heel sportief type. Hoe zet je jouw ervaring en drive als hardloper in in je werk? Kun je parallellen trekken? ‘Een moeilijke klus is niet veel anders dan 't lopen van een zware ultra. Goede voorbereiding. Weten waar je naar toe wilt. En dan gewoon gaan en doorbijten. En niet te vergeten; niet denken dat je het alleen kunt. De 101km-tocht (en vele andere etappes) die ik vorig jaar als onderdeel van mijn hardloopproject #DeRandvanhetLand liep had ik niet voltooid zonder mijn 'crew'. Er werken bij UM overigens meerdere oud-topsporters en veel sportliefhebbers. Ik hoop dat mijn boek over #DeRandvanhetLand (verschijnt na de zomer) ook hen inspireert om te blijven bewegen en ontdekken.’
Stel je vertrekt bij UM en je krijgt een afscheidsspeech; hoe zou je het liefst getypeerd willen worden door je collega's en welke doelen heb je dan bereikt? ‘Ik ga er vanuit dat ik mijn collega's dan net zo verrast en vermaakt heb als zij mij. Maar waarschijnlijk worden we zo dronken op het afscheidsfeestje dat ik de volgende dag niet meer weet wat we allemaal gezegd hebben over elkaar.’
Als het vak communicatiestrateeg niet bestond, welk beroep had je dan gehad denk je? ‘Glazenwasser, heb ik lang als bijbaan gedaan. Na 'n dag hard werken een blik werpen op een schone gevel gaf een geweldige voldoening. Om over de glazenwassershumor in zo'n bakkie op 10 hoog nog maar te zwijgen. Jeugdvoetbaltrainer én hardlooptrainer voor inhoudelijk en lichamelijk vastgeroeste managers lijkt me ook wel wat. Ik beul ze vriendelijk af en praat ze tegelijkertijd bij over ontwikkelingen in het vak en over wat er echt speelt bij de normale consument. Dat hardlopen doen we dan natuurlijk buiten de gebaande paden en buiten de stad; want wat er in Amsterdam allemaal hip-and-happening is, zou voor veel managers (en merken) minder belangrijk moeten zijn.’