Het zelfvertrouwen onder IC-professionals groeit. Driekwart van de doelgroep zegt dat het management hen steeds meer als trusted advisor beschouwt. 70 procent zegt dat de top van de onderneming veel waarde hecht aan wat ze doen. Tegelijkertijd heeft krap een op de vier een vast budget (27%), werkt minder dan de helft (47%) met een communicatieplan en werkt 20 procent niet volgens een vaste planning.
Barrière
Dat blijkt uit een onderzoek onder 372 communicatieprofessionals werkzaam bij ruim 300 bedrijven, verspreid over 70 landen. Een van de opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek – verricht door het Britse in interne communicatie gespecialiseerde Gatehouse - is dat 60 procent van de ondervraagden het middle management nog steeds als voornaamste barrière ziet bij het welslagen van IC-programma’s. Tegelijkertijd geeft slechts een op de vier ondervraagden aan dat ze het komend jaar willen werken aan het verbeteren van de communicatieve vaardigheden van het middle management. Ook opvallend is dat maar 40 procent van de ondervraagde IC-profs denkt dat medewerkers weten welke bijdrage zij leveren aan de bedrijfsstrategie. Iets meer dan een kwart denkt dat medewerkers de besluiten van het management begrijpen.
Aparte afdeling IC
In het onderzoek is ook gekeken naar de manier waarop IC is ondergebracht in de organisatie. Een aparte afdeling IC is een uitzondering en komt selchts in 14 procent van de gevallen voor. Geintegreerd met communicatie is het meest voorkomend in 36 van de gevallen is IC een deel van Corporate comms. Tot slot is gekeken naar de inzet van middelen: wat iedereen al wist, wordt bevestigd. Slechts in veertig procent van de gevallen is er nog sprake van een gedrukt personeelsblad. Tegelijkertijd beschouwt 70 procent van de ondervraagden het als een zeer effectief kanaal. Dat video als medium sterk opkomt, lijdt geen twijfel. Get is inmiddels het tweede belangrijke medium na het intranet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!