IAB Nederland: Marcomprofessionals meer dan ooit in spagaat 

Onderzoeksrapport IAB Nederland toont aan dat C-level moeite heeft met vinden juiste balans op strategisch en organisatorisch vlak.

123RF

Marcomprofessionals moeite hebben met het vinden van de juiste balans op strategisch en organisatorisch vlak, blijkt uit het vandaag gepresenteerde C-level-onderzoeksrapport van IAB Nederland. De ambitie om alle ontwikkelingen te volgen en kansen te benutten, en dat ook nog eens in een hoog tempo, blijkt voor een ongekende complexiteit en in sommige gevallen ook voor aanzienlijke wrijving te zorgen. 

Voor de vierde editie van het jaarlijkse CMO-onderzoek heeft DVJ Insights in opdracht van IAB Nederland niet alleen met CMO’s gesproken, maar ook aan meer dan 250 senior professionals aan de bureau-, technologie- en publisherskant gevraagd naar hun visie op de toekomst van het marketing- en media-ecosysteem.

Het onderzoek maakt vooral duidelijk dat het merendeel van de ondervraagden zoekende is naar een balans tussen korte en lange termijn, data en creatie, innovatie en bewijsvoering. Deze ‘balancing act’ was nooit makkelijk, maar door de toegenomen data- en technologische toepassingen en de snelheid waarmee alles gebeurt, ervaren de professionals meer schuring dan ooit bij de grote uitdagingen waarvoor ze worden gesteld.

Het vinden van een balans, en dat in tijden van corona, lijkt de grootste uitdaging te zijn, zowel binnen het vakgebied als binnen organisaties. 

Niet klaar voor cookieloos

Verder valt op dat 91 procent van de ondervraagden aangeeft nog niet volledig voorbereid te zijn op een wereld zonder cookies, 31 procent van de organisaties zegt dat covid-19 heeft gezorgd voor snellere en flexibelere besluitvorming. Verder bevestigt 49 procent van de ondervraagden moeite te hebben om een voldoende divers team samen te stellen. En 58 procent van de C-level-professionals laat weten dat er binnen marketing te weinig aandacht is voor langetermijnstrategie.

Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: 'Het succesvol doorlopen van het digitaliseringstraject vraagt namelijk om een grote diversiteit aan mensen en disciplines. Het is een traject waarin de kracht, kennis en ervaring van verschillende experts wordt gebundeld en waarin de gouden combinatie van creatie-data-tech-media centraal staat. Dat is geen makkelijke taak, zeker in deze tijd niet, maar dit in samenwerking doen is wel de enige manier om daadwerkelijk het verschil te maken.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie