Door Mirjam Hubregtse
‘Communiceren over producten kan ik goed, maar zodra het over mezelf gaat klap ik dicht,’ zegt de communicatiespecialist tegen mij in het voorstelrondje van de training. Hij werkt bij een grote bank en heeft net een succesvolle lancering van een nieuwe spaarrekening achter de rug.
Communiceren kan hij wel: gericht op de klant, duidelijk maken dat het de spaarrekening voldoet aan de behoefte, in concrete taal. Hij weet wat werkt, alleen niet als het om zichzelf gaat. Hij merkt dat hij vaak in een laat stadium wordt betrokken, terwijl het juist zo goed is als hij vanaf het begin van het project weet waar het om gaat. Hij wil zich ook verbreden en betrokken worden bij de communicatie over andere producten, maar hij vindt het lastig om daarover in gesprek te komen met de managers die daarvoor verantwoordelijk zijn.
De man wil eigenlijk liever niet in de spotlights staan. Hij wil gewoon zijn werk goed doen. Maar hij wil wel gezien en gewaardeerd worden en weer eens een nieuwe stap maken. Maar hoe zet hij die?
Zes adviezen kunnen hem en jou helpen.
1. Focus op de ander
Bij het woord profileren krijgen veel mensen al de kriebels. Ze denken vooral aan de doorgeslagen versie van profileren: mensen die de hele dag lopen te verkondigen hoe geweldig ze zijn. Maar profileren betekent gewoon aan anderen laten zien wie je bent, wat jouw karakter is, wat je kwaliteiten zijn en wat jij bij te dragen hebt. Wie daarin doorschiet en steeds zichzelf centraal stelt komt arrogant of betweterig over. Dat wil je natuurlijk niet, maar hoe kan het dan wel?
2. Wees functioneel zichtbaar
Bij de communicatie rondom producten weet de communicatieadviseur dat hij moet focussen op de ander. Je vertelt niet over het product vanuit de organisatie, maar vanuit de klant. Pas dit ook toe op jezelf: als je wilt laten zien wie jij bent, houd dan steeds de focus op de ander. Dus bedenk wat de ander eraan kan hebben als jij duidelijk laat zien wie je bent en je verhaal vertelt. Je maakt je dan functioneel zichtbaar: zodat anderen daar iets aan hebben. Mensen waarderen het juist als ze weten wat jij doet of gedaan hebt. Ze vinden het fijn om te weten wat ze aan je hebben en met welke vragen ze bij jou terecht kunnen.
3. Verpak je succes
Producten die succesvol zijn, hebben dit succes meestal te danken aan een combinatie van een goede kwaliteit met de juiste marketing, waaronder de verpakking. Als de binnen- en buitenkant van het product met elkaar in balans zijn, ontstaat er een sterker merk. Zo werkt het ook voor mensen: jouw verpakking zorgt ervoor dat mensen een bepaalde verwachting van je hebben. Als het totale plaatje klopt, kom je geloofwaardiger en authentieker over. De verpakking draagt bij aan de verkoop van een product. Kijk eens kritisch naar hoe jij jezelf verpakt. Laat jouw verpakking er ook aan bijdragen dat mensen jou en jouw ideeën willen ‘kopen’. Of zoals imago-expert Sascha Bertus schrijft in haar boek Verpak je Succes: ‘Er zijn maar weinig mensen die het lukt om geloofwaardig over te komen met een verpakking die niet aansluit op de inhoud.’
4. Jouw expertise laten horen
Over communicatie naar klanten, nieuwe websites en reclame-uitingen heeft iedereen wel een mening. Benadruk tijdens vergaderingen hierover dat je iets inbrengt vanuit jouw expertise. Gooi het niet zomaar in de groep, maar zeg iets van: ‘Vanuit mijn rol als communicatiespecialist...’, of ‘Vanuit mijn marketingervaring ben ik ervan overtuigd dat we...’ Daarmee geef je je verhaal meer kracht. Ook door de manier waarop je spreekt kun je laten horen dat jij de expert bent. Zet bijvoorbeeld een duidelijke punt aan het eind van je zinnen, daardoor gaat de melodie naar beneden, wat overtuigend overkomt.
5. Neem je omgeving mee
Sommigen hebben de neiging om een stilte-werkplek op te zoeken of lekker ongestoord thuis te werken. Collega’s weten vaak niet wat iemand doet of diens aanpak is tot het moment dat het project klaar is. Als je wilt dat je collega’s en anderen je werk waarderen is het belangrijk dat zij weten waar je mee bezig bent. Je laat ook zien dat jij een expert bent als je hen laat weten welke knelpunten je onderweg bent tegengekomen en hoe je die hebt opgelost. Houd de mensen om je heen daarom op de hoogte. Gedurende het hele proces kunnen mensen in je omgeving dan ook met je meedenken en je verder helpen. Zo leren ze je beter kennen en vragen je ook sneller voor een ander project.
6. Zie jezelf ook als een communicatieproject
Jij weet waarschijnlijk ook heel goed welke stappen je moet zetten bij de communicatie over producten en diensten van jouw organisatie. Zie jezelf ook als een communicatieproject en zet voor jezelf dezelfde stappen als die je voor de communicatie rondom een product zou zetten. Op die manier kijk je zakelijker naar jezelf en voel je minder belemmeringen om jezelf ook als een succesvol product in de markt te zetten.
Drs. Mirjam Hubregtse is managing partner van Room to Grow en auteur van de managementboeken 'Zien ze wel hoe goed je bent?' en 'Profileren zonder Opscheppen'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!